جاپان ۸ میلیون دالر برای حمایت از کودکان به افغانستان کمک کرد

اطلاعات روز: دولت جاپان ۸.۱ میلیون دالر امریکایی را برای حمایت از ۵.۲ میلیون کودک و مادر در افغانستان به صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در کابل کمک کرد.

دفتر یونیسف در کابل می‌گوید که جاپان به تقاضای فوری این نهاد در زمینه توسعه خدمات صحت طفل و مادر در افغانستان کمک کرد و این کمک بخشی از مجموع کمک‌ها در راستای تأمین سلامتی مادران و کودکان است.

این مقدار کمک بر بخش‌های صحت، تغذیه، آب، حفظ‌الصحه و بهداشت تمرکز دارد و از طریق توسعه سیستم «تقویت رهنمود صحت طفل و مادر» در سطح ملی صورت می‌گیرد تا زمینه‌ی استفاده از یک رهنمود جامع برای دریافت کنندگان و عرضه کنندگان خدمات در چارچوب سیستم مجموع خدمات صحی اساسی در سراسر افغانستان فراهم شود.

موافقت‌نامه این کمک امروز (دوشنبه، پنجم سنبله) میان سفیر جاپان در کابل و نماینده یونیسف به امضا رسید. فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان در این محفل از کمک‌های جاپان به افغانستان تشکر کرد.

در خبرنامه‌ی مشترک یونیسف و سفارت جاپان در کابل آمده است که این مقدار کمک برای پروژه موسوم به «تقویت رهنمود صحت طفل و مادر» صورت گرفته که ۲.۱ میلیون زن حامله و ۳.۱ میلیون کودک زیر دو سال را تحت پوشش قرار می‌هد.

میتسوجی سوزوکا، سفیر جاپان در کابل هنگام امضای این موافقت‌نامه گفت که تقویت و بهبود سیستم‌های صحت عامه به ویژه در عرصه زنان یکی از پالیسی‌های انکشافی جاپان است و سیستم «تقویت رهنمود صحت طفل و مادر» بیش از ۷۰ سال در جاپان ادامه داشته است.

به گفته‌ی او، سیستم «تقویت رهنمود صحت طفل و مادر» یک مجموعه معلومات در راستای سلامتی کودک می‌باشد.

او افزود: «زمانی‌که مادران به رهنمود مراجعه می‌نمایند و رشد سالم اطفال خویش را در مراحل تکامل و پس از آن در آن مشاهده می‌نمایند، خیلی خرسند به نظر می‌رسند. هرچند یقیناً این مسأله حایز اهمیت می‌باشد، اما توزیع رهنمود مذکور به تنهایی نمی‌تواند ضامن صحت مادر و رشد سالم کودکان باشد.»

به باور او، استفاده از این رهنمود در افغانستان باعث انکشاف آن خواهد شد.