95 درصد کارخانه‌های تولید آرد در آستانه‌ی ورشکستگی است

95 درصد کارخانه‌های تولید آرد در آستانه‌ی ورشکستگی است

اطلاعات روز: برخی از مسوولان کارخانه‌های تولید آرد در کابل می‌گویند که حدود 95 درصد کارخانه‌های تولیدی آرد در آستانه‌ی ورشکستگی است.

آنان می‌گویند که واردات کنترل ناشده آرد و عدم مدیریت درست دولت در زمینه واردات آرد و گندم، بیتشر کارخانه‌های آردسازی را ورشکست کرده است.

حالا گفته می‌شود که از میان بیش از دو صد کارخانه‌ی آردسازی در کشور، در حدود 95 درصد آن در آستانه‌ی ورشکستگی است.

رییس اتحادیه کارخانه‌های تولید آرد، با انتقاد از دولت می‌گوید که بیشتر کارخانه‌ها در معرض رکود قرار دارد و دولت در این زمینه توجهی ندارد. هاشم غزنیوال می‌گوید که همزمان با نابسامانی بازار آرد و وضعیت آشفته‌ی کارخانه‌ها، بیشتر کارگران این کارخانه‌ها هم از کار بی‌کار شده‌اند.

وزارت تجارت و صنعت اما در پاسخ به انتقادهای مسولان کارخانه‌های پردازش گندم و تولید آرد می‌گوید که دولت برنامه‌های جدی برای مدیریت این وضعیت دارد.

مسافر قوقندی، سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت گفت که قرار است تا چند روز دیگر، هیاتی از وزارت زراعت و تجارت برای خرید گندم وارد قزاقستان شود. او می‌افزاید که با واردات گندم از این کشور، بخشی از مشکلات کارخانه‌های تولیدی آرد حل خواهد شد.

شمار کارخانه‌های ثبت شده آرد، بیش از دو صد کارخانه است که ظرفیت تولید آن در سال گذشته دو و نیم میلیون تن آرد برآورد شده است.

تقریبا 60 درصد مواد خوراکی شهروندان افغانستان را محصولات گندم و به ویژه نان گندمی تشکیل می‌دهد.

چیزی در حدود 70 درصد از زمین‌های کشاورزی در افغانستان، گندم کشت می‌شود که یک چهارم تولیدات ناخالص داخلی این کشور را در بر می‌گیرد. اما این مقدار گندم، پاسخگوی نیازمندی‌های این کشور نیست. براساس گزارش وزارت زراعت امریکا، مصرف گندم افغانستان میان سال‌های 2016 تا 2017، حدود هفت و نیم میلیون تن بوده است.

پیش از این افغانستان، بیشترین مقدار آرد و گندم را از کشورهای آسیای میانه و به ویژه پاکستان وارد می‌کرد. اما پس از این که روابط بازرگانی افغانستان و پاکستان تیره شد، افغانستان راه‌های بدیل را جست‌وجو کرد. دولت افغانستان سال گذشته، برای نخستین بار، یک محموله‌ی 15 هزار تنی گندم را از طریق بندر چابهار وارد کشور کرد. این محموله‌ی بزرگ گندم که کمک هندوستان به افغانستان بود، از طریق بندر چابهار وارد افغانستان شد و فصلی جدید از همکاری‌های منطقه‌ای به روی این کشور باز شد.

وزارت زراعت گفته است که این محموله‌ی کمکی که شامل ۵۴۴ کانتینر حامل حدود ۱۵ هزار تُن گندم است در ذخایر استراتژیک این وزارت در شش ولایت کشور نگهداری می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *