Social Media

ائتلاف ملی بزرگ افغانستان دفاتر کمیسیون انتخابات را در سه ولایت بست

اطلاعات روز: ائتلاف ملی بزرگ افغانستان با راه‌اندازی تظاهرات در شش ولایت کشور، تاکنون دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات را در ولایت‌های قندهار، مزار شریف و هرات بسته است.

نور رحمان اخلاقی، از اعضای این ائتلاف به روزنامه اطلاعات روز گفت که در مرحله‌ی اول ائتلاف دفاتر کمیسیون انتخابات را در ولایات بسته می‌کند و سپس دفتر مرکزی کمیسیون را بسته خواهد کرد.

آقای اخلاقی افزود که تا زمانی که به خواست‌های احزاب و جریان‌های سیاسی پاسخ مثبت داده نشود، تظاهرات ادامه داشته و دفاتر کمیسیون انتخابات در ولایت‌های دیگر نیز بسته خواهد شد.

بایومتریک رای دهندگان در روز انتخابات، تغییر نظام انتخاباتی و نظارت درست احزاب سیاسی از روند انتخابات از جمله خواسته‌های اصلی احزاب و جریان های سیاسی اند. ائتلاف ملی بزرگ افغانستان نیز پیشتر از حکومت و کمیسیون انتخابات افغانستان خواسته بود که به خواسته‌های این ائتلاف پاسخ مثبت دهند.

در پاسخ به بسته شدن دفاتر کمیسیون انتخابات در سه ولایت، کبرا رضایی، معاون سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که دفاتر ولایتی این کمیسیون در ولایت‌های قندهار، بلخ و هرات باز است و نیروهای امنیتی به هواداران ائتلاف ملی بزرگ افغانستان اجازه‌ی بسته کردن دفاتر کمیسیون را نداده‌اند.

خانم رضایی به روزنامه اطلاعات روز گفت: «تظاهرات حق مسلم شهروندان است اما در خصوص این‌که این تظاهرات به جدول انتخاباتی صدمه بزند، برای کمیسیون انتخابات نگرانی بزرگ پنداشته می‌شود. ما از احزاب و جریان‌های سیاسی می‌خواهیم که در این پروسه ملی با ما همکار باشند.»

از سوی دیگر‌ فاضل فضلی،‌ مشاور رییس جمهور غنی با محکوم کردن اقدام ائتلاف ملی بزرگ افغانستان گفته است: «در حالی که ما به آزادی بیان احترام داشته آن‌را حمایت و تشویق می‌کنیم،‌ این عمل غیرمسوولانه را که مانع برگزاری یک پروسه ملی می‌شود،‌ محکوم می‌کنیم.»

چندی پیش سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری نیز در دیدار با تدامیچی یاماموتو، رییس دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان مسدود کردن دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در برخی ولایات را غیرقانونی خوانده و گفته بود که حکومت افغانستان و کمیسیون‌های انتخاباتی برای آگاهی مردم در این زمینه باید دست به کار شوند.

ائتلاف بزرگ ملی افغانستان متشکل از احزاب و جریان‌های سیاسی است که در چهارم اسد سال جاری با شعار برطرف کردن خلاهای موجود در کشور در کابل اعلام موجودیت کرد. این ائتلاف به تاریخ 10 سنبله در نشستی ادعا کرد که حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات به‌طور گسترده در روند انتخابات پارلمانی و شورای‌های ولسوالی‌ها به تقلب، تخلف و جعل اسناد دست زده‌اند.

این ائتلاف هزاران شناسنامه‌ی جعلی را که برچسپ‌های اصلی روی آن نصب شده است، به نمایش گذاشته و اعلام کرد که شماری از این شناسنامه‌ها از سوی اداره ثبت احوال نفوس توزیع شده است.

ریاست جمهوری افغانستان هیأتی را برای تحقیق در مورد این شناسنامه‌ها موظف کرده است. دادستانی کل کشور گفته است که هیأت کارش را آغاز کرده و پس از ختم تحقیق در این مورد، نتیجه را با مردم شریک می‌سازد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *