رییس اجرایی در سازمان ملل: کشورم دو امتحان «انتخابات» را در پیش دارد

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور می‌گوید که افغانستان دو امتحان مهم در پیش‌رو دارد که یکی انتخابات پارلمانی برای ماه آینده است و دیگری انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده.

آقای عبدالله در هفتادوسومین نشست سالانه‌ی سازمان ملل گفت: «با توجه به تجربه‌های گذشته، من و رییس جمهور غنی موافقیم که مشروعیت سیاسی از اراده‌ی مردم برمی‌خیزد.»

انتخابات پارلمانی افغانستان در 28 میزان سال جاری برگزار می‌شود. به تازگی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که در روز انتخابات رای‌دهندگان بایومتریک می‌شوند.

مبارزه با تروریزم

آقای عبدالله در بخشی از صحبت‌هایش گفت که افغانستان با همکاری دفتر سازمان ملل در بخش مبارزه با دهشت‌افگنی تلاش دارد تا ساختار موثر همکاری منطقه‌یی در مبارزه با هراس‌افگنی را شکل دهد و در این راستا با کشورهای منطقه کار می‌کند.

رییس اجرایی افزود که افغانستان خواهان تطبیق متوازن تمام چهار اصل استراتژی جهانی مبارزه با دهشت‌افگنی سازمان ملل می‌باشد و تخلف از تطبیق این اصول باید به‌صورت جدی مورد پیگیرد قرار گیرد.

به گفته‌ی او، افغانستان از دولت‌های همسایه‌ی خود، به‌ویژه پاکستان خواسته است تا کابل را در هدف قرار دادن و نابودی پناهگاه‌های تروریزم همکاری کنند و اکنون افغانستان چشم به راه اجرای به موقع و موثر «برنامه‌ی عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی» است.

او گفت: «تمام بازیگران باید روی این توافق نمایند که با گروه‌های هراس‌افگن برخورد یک‌سان داشته باشند، مراکز فعالیت و پناه‌گاه‌های آنان را مسدود نمایند و متخلفان را محاکمه یا به کشور اصلی برگردانند.»

حکومت وحدت ملی در سه سال گذشته برای مبارزه با تروریزم تلاش کرده است. رییس اجرایی در نشست سالانه‌ی سازمان ملل همچنان گفت که حکومت وحدت ملی در حالی‌که قاطعانه علیه نسخه‌های جدید و خشن‌تر دهشت‌افگنی زیر نام داعش در بخش‌هایی از افغانستان مصروف نبرد هست، تاهنوز نتوانسته به منابعی چون اقتصاد جرمی و قاچاق موادمخدر و مشکل پناه‌گاه‌ها که در رشد و توسعه دهشت‌افگنی نقش جدی دارند، پایان دهد و درحال حاضر تلاش می‌کند که جلو استفاده‌ی برخی کشورها از دهشت‌افگنی به‌عنوان ابزار سیاسی برای تحقق اهداف خاص جلوگیری نماید.

گفت‌وگوهای صلح

افغانستان در چند سال اخیر تلاش‌ها برای رسیدن به صلح با طالبان را بیشتر ساخته است. اشرف غنی در یک سال گذشته چندین بار اعلام کرده است که با طالبان بدون هیچ پیش‌شرطی حاضر است صلح کند.

شریک قدرت آقای غنی، عبدالله عبدالله در نشست سالانه‌ی سازمان ملل با اشاره به اعلام آتش‌بس موقت با طالبان گفت: «ما گام‌های موثر و بی‌سابقه‌یی برای صلح و آشتی با طالبان برداشتیم تا بخشی از روند صلح با اعتبار به رهبری و مالکیت افغان‌ها باشند و از این طریق به توافق جامع سیاسی از راه گفت‌وگو و آشتی دست یابیم.»

افغانستان در سال جاری در چند کنفرانس بزرگ در مورد صلح این کشور با طالبان شرکت کرده است. حکومت وحدت ملی علاوه بر اندونیزیا، از عربستان سعودی نیز خواسته است افغانستان را برای رسیدن به صلح با طالبان کمک کنند.

در کنار این گفت‌وگوهای مستقیم امریکا با طالبان نیز آغاز شده است. شماری از دیپلومات‌های امریکایی با نمایندگان طالبان ملاقات کرده‌اند.

در همین حال مقام‌های حکومت افغانستان استدلال می‌کنند که این کشور باید نقطه‌ی وصل کشورهای منطقه باشد و افغانستان نیز متعهد است که خطری از خاک این کشور متوجه کشورهای منطقه نباشد.

رییس اجرایی کشور استدلال می‌کند که «مردم ما که تهدیدی متوجه هیچ‌کس نمی‌سازند خواهان تغییر جدی در منطقه اند تا بتوانند نقش سازنده‌ی خود را در همکاری با دیگران ایفا نمایند و کشور خود را به مرکز رفت و آمد مردم،‌ تجارت، ارایه خدمات و همکاری و تبادل افکار در سطح منطقه تبدیل نمایند.»

خشک‌سالی در سال جاری افغانستان را با چالش مواجه کرده است. این امر باعث شده است که باشندگان مناطق آسیب‌دیده خانه‌های شان را ترک کنند.

رییس اجرایی می‌گویند که کشورش با چالش‌های متعددی چون خشک‌سالی، مشکل جابجایی مهاجران، بیجاشدگان داخلی در اثر تغییرات اقلیمی، حوادث طبیعی، کمبود مواد غذایی و تهدیدهای امنیتی مواجه است.

آقای عبدالله ضمن درخواست کمک از سازمان ملل گفت: «حدود دوسوم کشور از این وضع متاثر گردیده و زندگی بیشتر از یک میلیون دیگر مورد تهدید قرار دارد و شاید بیشتر از یک میلیون دیگر را مجبور به مهاجرت و بی‌جایی نماید و ما نیازمند رسیدگی جدی به نیازهای بشری و انسانی‌ آن‌ها هستیم.»

آقای عبدالله به نمایندگی از افغانستان در نشست سالانه سازمان ملل شرکت کرده است. قرار بود رییس جمهور غنی به این نشست شرکت کند اما پس از آن‌که دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا درخواست او برای ملاقات را رد کرد، آقای غنی از سفر به امریکا خودداری کرد.