????????????????????????????

وزارت صحت عامه: در پانزده ماه بیش از 52 هزار بیمار قبلی به شفاخانه‌ها مراجعه کرده‌اند

اطلاعات روز: هم‌زمان با «روز جهانی قلب»، وزارت صحت عامه کشور اعلام کرد که در پانزده ماه گذشته بیش از 52 هزار بیمار قلبی در سراسر کشور به مراکز صحی مراجعه کرده‌اند.

در اعلامیه‌ی وزارت صحت که روز شنبه (7 میزان) منتشر شده آمده است: « نظر به آماری که وزارت صحت عامه در اختیار دارد، در سال 1396 خورشیدی و سه ماه اول سال 1397 به تعداد 52192 بیمار قلبی به مراکز صحی در سراسر کشور مراجعه کرده‌اند.»

 این وزارت گفته است که بیشترین مراجعه کنند‌گان درشهر کابل بوده‌اند و پس از شهر کابل، در ولایت‌های ننگرهار و هرات آمار بلند بیماری‌های قلبی ثبت شده است.

داکتر فدامحمد پیکان، معین عرضه‌ی خدمات صحی وزارت صحت عامه در مراسم تجلیل از روز جهانی قلب در دانشگاه طبی کابل گفت که 75 درصد واقعات بیماری‌های قلبی در کشورهایی رخ می‌دهد که درآمد سرانه‌ی پایین دارند. به گفته او، 80 درصد مرگ‌هایی که در نتیجه‌ی بیماری‌های قلبی صورت می‌گیرد، را «سکته قلبی» و «استروک» تشکیل می‌دهد.

بیماری‌ها قلبی در کشورهای پیش‌رفته روبه کاهش است اما در کشورهایی که توسعه نیافته و در سطح پایین زندگی قرار دارند، این بیماری در حال گسترش است.

براساس اعلامیه وزارت صحت عامه، سالانه 17.7 میلیون نفر جهان به دلیل بیماری‌های قلبی می‌میرند که 31 درصد مرگ‌های جهان را تشکیل می‌دهد. رژیم غذایی ناسالم، کمبود فعالیت‌های فزیکی، دخانیات، نوشابه‌های الکولی از عوامل بزرگ سکته‌های قلبی است.