ناکامی دولت در نابودی ملا احمدشاه، والی نام‌نهاد طالبان در غور
ملا احمدشاه والی نام نهاد طالبان برای ولایت غور و فرمانده مشهور طالبان در حوزه‌ی غرب
عکس: رسانه‌های اجتماعی

ناکامی دولت در نابودی ملا احمدشاه، والی نام‌نهاد طالبان در غور

نجیب‌الله سعادت


سه هفته‌ پیش مسوولان اداره‌ی محلی غور خبر کشته‌شدن مردی را پخش کردند که در دو سال گذشته کنترول بزرگراه هرات-غور را در اختیار داشته و به گفته‌ی این مسوولان در ناامنی، اخاذی از مردم، حملات بالای پاسگاه‌های نیروهای امنیتی و دیگر حملات تخریبی دست داشته‌ است.

حالا اما مقام‌های محلی این ولایت می‌گویند که ملا احمدشاه، والی نام‌نهاد گروه طالبان برای ولایت غور و یکی از فرماندهان مشهور این گروه در حوزه‌ی غرب کشور بر خلاف گفته‌های قبلی، کشته نشده ‌است و هم‌چنان در ولایت غور رهبری طالبان را به عهده دارد.

عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که پیش‌تر گزارش‌های اشتباهی مبنی بر کشته‌شدن ملا احمدشاه به اداره‌ی محلی این ولایت رسیده‌ بود که بعد از بررسی‌ها مشخص شد که ملا احمدشاه هنوز زنده ‌است.

سخنگوی والی غور می‌گوید که والی نام‌نهاد طالبان سه هفته‌ پیش در جریان یک درگیری با نیروهای خیزش مردمی و نیروهای امنیتی در یک کمین در منطقه‌ی «جواجه» از مربوطات شهر فیروزکوه قرار گرفته ‌بود که موفق به فرار شد.

خطیبی افزود که در این درگیری چند تن از افراد ملا احمدشاه کشته شدند اما او جان سالم به در برد.

محدوده‌ی قدرت ملا احمدشاه

ملا احمدشاه، والی نام‌نهاد طالبان از چند سال به این‌سو به عنوان قدرتمندترین مهره‌ی طالبان در غرب کشور و مخصوصا ولایت غور محسوب می‌شود.

ولسوالی‌های دولینه، ساغر و تولک غور از جمله‌ی قلمرو این فرمانده طالبان است.

به قول مسوولان اداره‌ی محلی غور، وی رابطه‌ی نزدیکی با شورای کویته و سران طالبان در ولایت‌های هلمند و قندهار دارد. آن‌گونه که سخنگوی والی غور می‌گوید، ملا احمدشاه از مهره‌های تأثیرگذار طالبان در حوزه‌ی غرب افغانستان است.

به گفته‌ی این مسوولان ملا احمدشاه رهبری بدون قید و شرط طالبان ولایت غور را به عهده داشته و بیش‌تر حملات طالبان به دستور این فرد انجام می‌شود.

در سوی دیگر، فضل‌الحق احسان، رییس شورای ولایتی غور نیز ملا احمدشاه را فرد پرقدرت و بانفوذ در غور می‌داند و می‌گوید که محدوده‌ی قدرت وی فراتر از ولایت غور است. آقای احسان اضافه می‌کند که ملا احمدشاه، همکار نزدیک طالبان در ولایت‌های قندهار، فراه و هلمند است.

وی مدعی است که نیروهای امنیتی در سطح اداره‌ی محلی غور برای از بین‌بردن ملا احمدشاه ناتوان اند.

در سوی دیگر، سخنگوی والی غور ضمن تأیید کمبود نیروهای امنیتی در این ولایت از مسوولان امنیتی در مرکز کشور می‌خواهد که برای افزایش تشکیلات نیروهای امنیتی در این ولایت تلاش کنند.

حکمرانی در بزرگراه هرات-غور

مسوولان اداره‌ی محلی غور می‌گویند بزرگراه هرات-غور که از ولسوالی ناامن چشت هرات می‌گذرد بیش از یک سال می‌شود که به روی کارمندان دولتی مسدود است و کنترل آن در اختیار گروه طالبان به رهبری ملا احمدشاه، والی نام‌نهاد طالبان می‌باشد.

عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور می‌گوید که نیروها و کارمندان دولتی به خاطر تجمعات طالبان در این بزرگراه نمی‌توانند به تنهایی به هرات سفر کنند.

به گونه‌ی اوسط روزانه حدود صد مسافر از هرات به سمت غور و برعکس سفر می‌کنند. این مسافران در قسمت‌های مختلف این بزرگراه از سوی افراد طالبان و افراد مخصوص ملا احمدشاه بازرسی می‌شوند.

برخی از مسافرین بزرگراه هرات-غور می‌گویند که طالبان این مسیر، از رانندگان و مسافران اخاذی می‌کنند.

بصیراحمد، از باشندگان اصلی ولایت غور که حالا در دانشگاه هرات درس می‌خواند در گفت‌وگو با روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که وی بارها شاهد بازرسی طالبان در مسیر بزرگراه هرات-غور بوده‌ است. آزار و اذیت، اخاذی، لت و کوب، توقف‌های بی‌مورد و حتا پایین‌کردن مسافران از موتر از مواردی است که این دانشجو از آن به عنوان بخشی از مشکلات این مسیر یاد می‌کند.

وی می‌گوید که از ولسوالی چشت هرات به بعد نیروهای امنیتی حضور ندارند و طالبان و افراد ملا احمدشاه بر این مسیر کنترل دارند و تمامی موترهای این مسیر را متوقف کرده و بازرسی می‌کنند.

او گفت: «دو بار خودم را در مسیر پایین و بازرسی کردند. از راننده‌ی موتر مقدار ۲ هزار پول گرفت و بعد از بازرسی ما را رها کردند.»

این دانشجوی غوری می‌گوید که در صورتی‌که مسافران شناسنامه‌ی‌شان را به همراه نداشته باشند، افراد ملا احمدشاه آن‌ها را با خود می‌برند.

با این‌حال، معاون شورای ولایتی غور از نیروهای امنیتی می‌خواهد که بزرگراه هرات-غور را به روی مردم باز کنند.

وی تداوم این روند را به نفع طالبان می‌داند و هشدار می‌دهد در صورتی که این روند ادامه داشته ‌باشد احتمال سقوط ولسوالی‌های مسیر این بزرگراه نیز وجود دارد.