مبارزات انتخاباتی در غور؛ نامزدان در ولسوال‌های این ولایت به دلیل ناامنی کمپین نمی‌توانند
 بازار ولسوالی  دولینه‌ی ولایت غور
عکس: رسانه‌های اجتماعی

مبارزات انتخاباتی در غور؛ نامزدان در ولسوال‌های این ولایت به دلیل ناامنی کمپین نمی‌توانند

نجیب الله سعادت- هرات


این‌روزها میدان رقابت نامزدان مجلس نمایندگان در فیروزکوه، مرکز ولایت غور، گرم است، اما نه به آن شدت و همهمه‌یی که در ولایت‌های همسایه‌ی آن، از جمله هرات، داغ می‌باشد. کارزارهای انتخاباتی در غور تنها در مرکز آن خلاصه می‌شود و در ولسوالی‌های این ولایت هیچ خبری از کمپین‌های انتخاباتی نیست.

در ولایت غور ۳۰ تن برای دست‌یابی به شش کرسی مجلس نمایند‌گان با یکدیگر رقابت می‌کنند که از این میان، پنج زن نیز برای رسیدن به ۲ کرسی مجلس نمایند‌گان خود را نامزد کرده‌اند.

نبود امنیت و چالش‌های اجتماعی در ولایت غور، از چالش‌های جدی فراراه مبارزات انتخاباتی می‌باشد. با اینکه مبارزات انتخاباتی وارد نهمین روزش شده است، اما هنوز هیچ یکی از نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان در غور، نتوانسته‌اند در ولسوالی‌های این ولایت بروند و کمپین کنند.

این نامزدان می‌گویند که به دلیل ناامنی و در مواردی چالش‌های اجتماعی تا کنون موفق نشده‌اند که مبارزات انتخاباتی‌شان را در ولسوالی‌های این ولایت آغاز کنند.
رقیه نایل، یکی از نامزدان مجلس نمایند‌گان می‌گویند که در کنار ناامنی، عرف و عنعنات ناپسند نیز مشکل اجتماعی از جدی‌ترین مشکل زنان ولایت غور است. به گفته‌ی خانم نایل نامزدان زن در این ولایت، به دلیل فضای بسته و سنتی نمی‌توانند در ولسوالی‌ها بروند و کارزارهای انتخاباتی‌شان را به پیش ببرند.

سیما جوینده، دیگر نامزد انتخابات پارلمانی از ولایت غور نیز چالش‌های امنیتی و اجتماعی را در ولسوالی‌های این ولایت مانع جدی در برابر راه‌اندازی کارزارهای انتخاباتی در این ولایت می داند.

وی از دولت می‌خواهد که شرایط امنیتی را مساعد کرده تا در روزهای باقی‌مانده نامزدان بتوانند با حضور در ولسوالی‌های این ولایت، کمپین‌های انتخاباتی‌شان را آغاز کنند.
فعالان مدنی غور نیز می‌‌گویند که در صورتی ‌‌که حکومت زمینه‌ی کارزارهای انتخاباتی را فراهم نکند، مردم از حق مشارکت سیاسی‌شان محروم می‌شوند.

«طالبان مانع شرکت مردم درانتخابات می‌شود»

به گفته‌ی اعضای شورای ولایتی و فعالان مدنی غور طالبان مسلح در ولسوالی‌های پسابند، تیوره، ساغر، دولینه، شهرک، تولک، دولت‌یار و چهارسده حضور فعال دارند و مانع  حضور گسترده‌ی مردم در انتخابات می‌شوند.
محمد اکبر نوری، یکی از فعال مدنی غور به روزنامه‌ی اطلاعات روز می‌گوید که گروه طالبان در ولسوالی‌های یادشده حضور دارند و حتا اجازه‌ی تبلیغات و کمپین‌های معمولی را به ستادهای انتخاباتی نامزدان نداده‌‌اند.

وی مدعی است که قبل از آغاز کارزارهای انتخاباتی، فعالان مدنی بارها از مسوولان اداره‌ی محلی این ولایت خواسته بودند تا در تأمین امنیت ولسوالی‌های این ولایت توجه نمایند اما مسوولان امنیتی به این خواست فعالان مدنی در این ولایت توجه نکرده است.

وی مدعی است که در روز انتخابات اکثر مراکز رأی‌دهی در ولسوالی‌های این ولایت مسدود خواهد بود و مردم ولسوالی‌های این ولایت به دلیل تهدیدات طالبان حاضر به دادن رأی در پای صندوق‌های رأی‌دهی نخواهد شد و احتمال برگزاری انتخابت تنها در یک مرکز رأی‌دهی در ولسوالی‌های این ولایت وجود دارد.

در سوی دیگر، فضل الحق احسان، رییس شورای ولایتی غور می‌گوید که وجود چالش‌های امنیتی مانع از کارزارهای انتخاباتی در ولسوالی‌های این ولایت شده است و این موضوع اشتراک مردم در پای صندوق ها را نیز صدمه می‌زند.
با این حال، عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور می‌‌گوید: «تمامی نامزدان مجلس نمایندگان در این ولایت براساس گرایش‌های قومی ثبت‌نام کرده‌اند و نیازی به کارزارهای انتخاباتی ندارند، اما اگر نامزدان بخواهند در مناطق مشخص مبارزات انتخاباتی‌شان را پیش ببرند، نیروهای امنیتی این ولایت حاضر اند امنیت آنان را تأمین کنند.»

سخنگوی والی غور هرچند چالش‌های امنیتی این ولایت را می‌پذیرد، اما می‌گوید تا کنون در خواست رسمی از سوی نامزدان، مبنی بر تأمین امنیت نامزدان و دفاترشان در ولسوالی‌های این ولایت به اداره‌ی محلی غور نرسیده و درصورتی که این نامزدان بخواهند امنیت آنان و دفاتر انتخاباتی‌شان در ولسوالی‌های این ولایت گرفته خواهد شد.

سخنگوی والی غور افزود که نیروهای امنیتی این ولایت مصمم اند که امنیت مراکز رأی‌دهی در ولسوالی‌های این ولایت را بگیرند و تمامی مراکز رأی‌دهی از سوی نیروهای امنیتی این ولایت تأمین امنیت خواهد شد.