وزارت داخله: 192 رویداد امنیتی تنها در روز اول انتخابات ثبت شده است

وزارت داخله: 192 رویداد امنیتی تنها در روز اول انتخابات ثبت شده است

اطلاعات روز: وزارت داخله‌ی کشور اعلام کرده است که در جریان روز اول انتخابات در سراسر کشور نزدیک به 200 رویداد امنیتی بزرگ و کوچک رخ داده است.

ویس‌احمد برمک، وزیر داخله شب شنبه (28 میزان) در گفت‌وگو با طلوع نیوز گفته است که 192 رویداد امنیتی در روز اول انتخابات رخ داده که در نتیجه 28 نفر (17 غیرنظامی و 11 نیروی امنیتی) کشته و 102 نفر (83 غیرنظامی و 19 نیروی امنیتی) زخمی شده‌اند.

این افراد در رویدادهای امنیتی در ولایت‌های کابل، بغلان، قندز، غور و … کشته و زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که نیروهای امنیتی در جریان روز اول انتخابات از یک هزار و 725 رویداد امنیتی دیگر جلوگیری کرده‌اند.

از سویی هم، براساس گزارش مرکز امنیتی یوناما یا دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی، بیش از 20 رویداد امنیتی تنها در کابل رخ داده است.

این رویدادهای امنیتی شامل حمله‌ی انتحاری، انفجارماین مقناطیسی، انفجار بالون گاز، خشونت‌های فزیکی و… بوده است.

تنها در حمله‌ی انتحاری شام روز یک‌شنبه در کوتل خیرخانه‌ی شهر کابل 15 غیرنظامی کشته شدند.

در همین حال، مسوولان شفاخانه‌ی ایمرجنسی کابل گفته‌اند که 37 زخمی پس از رویدادهای امنیتی روز اول انتخابات در این شفاخانه مراجعه کرده‌اند.

انتخابات پارلمانی روز شنبه (28 میزان) در 32 ولایت کشور برگزار شد اما به گفته‌ی مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات، این روند در 401 مرکز در سراسر کشور با مشکلات فنی و تهدیدات امنیتی روبه‌رو شد که برگزاری انتخابات در این مراکز برای یک روز دیگر تمدید شد.

براساس آمارهای ابتدایی کمیسیون انتخابات، تنها در روز اول انتخابات بیش از سه میلیون نفر رأی داده‌اند.

این کمیسیون اظهار امیدواری کرده که با پایان روز دوم رأی‌دهی و دریافت گزارش از مراکزی که بنا به هر دلیلی، تاکنون گزارش آن نرسیده، آمار رأی‌دهندگان به بیش از 5 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *