طالبان: ملا برادر در نتیجه‌ی «تفاهم سیاسی» دولت امریکا از زندان آزاد شده است

اطلاعات روز: گروه طالبان تایید کرد که ملا برادر، یکی از بنیانگذاران این گروه در نتیجه‌ی تفاهم سیاسی میان نمایندگان دولت امریکا و طالبان روز گذشته از زندان آزاد شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخنگویان گروه طالبان به بی‌بی‌سی گفته است که پاکستان پس از هشت سال ملا برادر را آزاد کرده و او روز چهارشنبه (2 عقرب) نزد خانواده خود رسیده است.

دو مقام استخبارات پاکستان نیز به اسوشیتدپرس گفته‌اند که ملا برادر پس از «مذاکرات به سطح عالی» رها شده است.

ملا عبدالغنی برادر درحالی از زندان پاکستان رها شده است که نمایندگان گروه طالبان با زلمی خلیلزاد، مشاور وزارت امور خارجه امریکا در امور صلح افغانستان در قطر دیدار کرده‌اند.

ملا برادر از سال 2010 تاکنون در پاکستان زندانی بود. او روز گذشته اندکی پس از سفر وزیر خارجه قطر به پاکستان رها شده است.

در سال 2013 نیز خبر رهایی ملا برادر نشر شد اما گروه طالبان در آن زمان رهایی وی را از زندان پاکستان رد کرد.

رسانه‌ها تصاویری را منسوب به ملا برادر نشر کرده‌اند. اما گروه طالبان در واکنش به آن گفته‌اند که تصاویر منتشر شده از ملا برادر نیست.

ذبیح‌الله مجاهد در صفحه‌ی توییترش نوشته است که «تاکنون یک تصویر هم از ملا برادر اخند رسانه‌یی نشده است.» او گفته است تصاویری که در رسانه‌ها نام ملا برادر نشر می‌شود، مربوط او نیست و از رسانه‌ها و مردم خواسته تا تصاویر ناشناس را به «ملا برادر نسبت ندهند.»

ملا عبدالغنی برادر پنجاه ساله است و یکی از چهار نفری است که در سال 1994 گروه طالبان به رهبری ملا محمد عمر را تاسیس کردند. از او به عنوان یکی از مغرهای متفکر گروه طالبان یاد می‌شود که در مدارس دینی پاکستان مسایل دینی خوانده است. پس از سقوط امارت اسلامی طالبان او به پاکستان رفت و رهبری شورای کویته را به عهده گرفت.

ملا برادر متولد ولسوالی دهراود ولایت ارزگان در سال 1968 است. گفته می‌شود او از قبیله پوپلزایی است. در زمان حکومت طالبان در سمت‌های معاون وزارت دفاع، والی نیمروز و فرمانده قول اردو کار کرده است. پس از سقوط طالبان او در سال 2010 در شهر کراچی پاکستان بازداشت شد.