نشست مسکو در مورد صلح افغانستان آغاز شد

اطلاعات روز: نشست مسکو در مورد صلح افغانستان حوالی ساعت دوازده‌ی امروز جمعه (18 عقرب) در مسکو،‌ پایتخت روسیه آغاز شد.

سرگی لاوروف،‌ وزیر خارجه‌ی روسیه در آغاز این نشست گفت که هدف از نشست مسکو، جست‌وجوی راه حل مسالمت‌آمیز برای رسیدن به صلح و مذاکرات بین‌الافغانی میان حکومت افغانستان و گروه طالبان است.

آقای لاوروف افزود که حل مشکل افغانستان تنها از «راه سیاسی» که تمام افغان‌ها در آن شامل باشند، ممکن است.

به گفته‌ی او،‌ تمام کشورهای منطقه و جامعه‌ی بین‌المللی امیدوارند تا افغانستان با موفقیت بتواند این دوره‌ی گذار از تروریزم و جنایات مرتبط با مواد مخدر را پشت سر بگذارد.

وزیر خارجه‌ی روسیه گفت که حضور نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در نشست صلح مسکو می‌تواند به پیشبرد گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت،‌ طالبان کمک کند.

سرگی لاوروف همچنان گفت: «مسکو امیدوار است به عنوان سازمان‌دهنده‌ی اصلی این نشست بتواند کمک قابل توجهی به آغاز گفت‌وگوهای داخلی در افغانستان داشته باشد. واضح است که برای رسیدن به این هدف باید با موانع بسیاری مقابله کرد. ما به این باوریم که تمام سیاست‌مداران مسوول در اینجا سلیقه‌ها و تمایلات فردی خود را کنار گذاشته و در این مسیر صرفا منافع ملی مردم افغانستان را دنبال خواهند کرد.»

او ابراز امیدواری کرد تا این نشست بتواند نتایج مثبتی در جهت تأمین منافع ملت افغانستان به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که در نشست مسکو بر علاوه نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان و نمایندگان طالبان،‌ نمایندگان کشورهای آسیای میانه،‌ چین،‌ پاکستان، هند و ایران نیز شرکت کرده‌اند.

پیشتر سخن‌گوی شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرده بود یک هیأت چهار نفره به ریاست حاجی دین‌محمد، معاون این شورا به نمایندگی از مردم و دولت افغانستان در نشست صلح مسکو شرکت می‌کند.

آقای طاهری گفت که در ترکیب این هیأت چهار نفره عطاءالله سلیم، حبیبه سرابی و مولوی عبدالخبیر اوچقون از معاونان این شورا شاملند.

به نمایندگی از طالبان یک هیأت پنج نفره، شامل محمدعباس ستانکزی، عبدالسلام حنفی، شهاب‌الدین دلاور، ضیا‌الرحمان مدنی و محمدسهیل شاهین در این نشست شرکت کرده‌است.

در همین حال، شورای عالی صلح افغانستان ابراز امیدواری کرده است که در نتیجه‌ی این نشست، زمینه‌ی مذاکرات مستقیم میان نمایندگان این شورا و طالبان فراهم شود.

گروه طالبان اما اعلام کرده است که نمایندگان این گروه موقف طالبان در باره‌ی پایان حضور نیروهای خارجی در افغانستان را اعلام خواهند کرد و هیچ گفت‌وگویی میان نمایندگان آنان و نمایندگان شورای عالی صلح صورت نخواهد گرفت.

نشست صلح مسکو، دومین نشست در مورد مذاکرات صلح افغانستان است که از طرف روسیه برگزار شده است.

این نشست در حالی برگزار شد که زلمی خلیلزاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌‌ی امریکا برای صلح افغانستان روز پنج‌شنبه (17 عقرب)، دور دوم سفر خود به افغانستان، پاکستان،‌ امارات متحده‌ی عربی و قطر را آغاز کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *