حمله‌ی طالبان بر مرکز ولسوالی مالستان؛ طالبان در خانه‌های مردم سنگر گرفته‌اند

اطلاعات روز: منابع محلی در ولسوالی مالستان ولایت غزنی می‌گویند درگیری میان نیروهای دولتی و طالبان حوالی ساعت ده پیش از چاشت امروز آغاز شده و تاکنون جریان دارد.

یک مقام محلی پولیس به اطلاعات روز می‌گوید که درگیری در روستای «مُکلَی»، نزدیک به مقر ولسوالی مالستان جریان داشته و طالبان در خانه‌های مردم ملکی سنگر گرفته‌اند.

او گفت در صورت نرسیدن کمک از مرکز و پشتیبانی هوایی به‌صورت فوری، ممکن است طالبان مرکز ولسوالی را تصرف کنند.

طالبان شام روز جمعه (18 عقرب) از مسیر ولسوالی ارزگان خاص به مالستان حمله کرده و با عبور از روستای زردک تا نزدیکی مرکز مالستان رسیده‌اند.

جنگ‌جویان طالبان تجهیزات هاموی و رنجرهای دولتی را در اختیار دارند و از آن‌ها در جنگ با نیروهای دولتی استفاده می‌کنند.

حوالی ساعت ده جمعه‌شب حکومت از اعزام کمک هوایی به مالستان خبر داد. حمدالله محب، مشاور شورای امنیت در توییترش نوشت که او از مرکز سوق و اداره‌ی وزارت دفاع دیدن کرده و با وزیر و فرماندهان نظامی در ولسوالی مالستان صحبت کرده است.

او گفته بود: «سربازان شجاع ما آماده دفاع از هموطنان خود هستند و حمايت قاطع نيز قواي هوایی به منطقه فرستادند.»

https://twitter.com/hmohib/status/1060959692103372801

اما منابع محلی و مردم محل امروز گفتند که نیروی هوایی در مالستان حضور نداشته و پشتیبانی هوایی از نیروهای درگیر با طالبان نیز صورت نگرفته است.

پس از ورود طالبان به ولسوالی مالستان صدها خانواده از مرکز مالستان خانه‌های‌شان را ترک کرده و بی‌جا شده‌اند. امروز بازار مرکز میرادینه، مرکز ولسوالی، نیز بسته بود و مردم و دکانداران ساحه را ترک کرده‌ بودند.

از سوی هم شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که معادل هفت ميليون افغاني براي ٢٠٠ فاميل در جاغوري و ٦٣٠  فاميل در ولسوالي مالستان كمك بشري صورت مي‌گيرد.

طالبان درحالی به مرکز ولسوالی مالستان حمله کرده‌اند که حمله‌ی این گروه بر بخش‌هایی از ولسوالی جاغوری ولایت غزنی وارد چهارمین روز خود شده است.

واکنش‌ها

نمایندگان مجلس در واکنش به حمله‌ی طالبان بر ولسوالی‌های جاغوری و مالستان گفته‌اند در صورتی که نیروهای کمکی به ساحه اعزام نشوند، فاجعه‌ی انسانی رخ خواهد داد.

محمدعلی اخلاقی،‌ نماینده غزنی در مجلس نمایندگان در نشست عمومی روز شنبه (19 عقرب) این مجلس گفته است: « یک کاروان طالبان مسلح شب گذشته از سمت ولسوالی ارزگان خاص بر ولسوالی مالستان حمله کرده‌اند و در نزدیکی این ولسوالی با نیروهای امنیتی و خیزش مردمی در حال جنگ هستند و اگر نیروهای کمک به این ولسوالی نرسد و یا طالبان مورد حمله‌ی هوایی قرار نگیرند، احتمال دارد فاجعه انسانی در این ولسوالی رخ دهد.»

غلام‌حسین ناصری، نماینده‌ی میدان وردک نیز گفت: «حکومت باید تکلیف خود را در برابر مردم مناطق مرکزی روشن کند. خون این مردم از سه هفته به این سو توسط جلادان قرن جاری است، اگر حکومت این مردم را به رسمیت می‌شناسد باید از آنان دفاع کند وگرنه نامردان حکومت بگویند که در توانش نیست تا مردم خود تصمیم بگیرند.»

از سویی هم، شماری از باشندگان ولایت غزنی و ولایت ارزگان در اعتراض به بی‌توجهی حکومت و نهادهای امنیتی در این زمینه اعتراض کردند.

آنان با گردهمایی اعتراضی در چوک دهمزنک کابل،‌ خواهان اقدام جدی و سرکوب طالبان از سوی حکومت و نیروهای امنیتی شدند.