رو به دولت، پشت به طالبان؛ تظاهرات شبانه برای نجات آوارگان و حمله به طالبان

رو به دولت، پشت به طالبان؛ تظاهرات شبانه برای نجات آوارگان و حمله به طالبان

صدها تن از باشندگان کابل در اعتراض به بی‌توجهی و تعلل حکومت در راه‌اندازی حملات هوایی بر مواضع طالبان در نوار‌مرزی ولسوالی‌های جاغوری، مالستان و ارزگان خاص و تأمین امنیت شهروندان، ‌دست به اعتراض زدند، اما در پایان اعتراض هدف حمله‌ی انتحاری قرار گرفتند که در آن به گفته‌ی وزارت داخله، شش نفر کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

معترضان تظاهرات‌شان را یک‌شنبه‌ِشب،‌۲۰ عقرب از غرب کابل آغاز و پس از ظهر روز دوشنبه در چهارراهی فواره‌ی آب در مقابل ارگ ریاست‌جمهوری پایان دادند. این معترضان یک‌شنبه‌شب را در هوای بارانی و سرد کابل در مقابل دیوارهای ارگ ریاست جمهوری به صبح رساندند و روز دو‌شنبه با پیوستن دانشجویان دانشگاه‌های کابل و شماری دیگر از شهروندان با سردادن شعارهای «ارزگان، مالستان، جاغوری؛ حمایت هوایی»، «حکومت، حکومت؛ امنیت امنیت» و «جامعه‌ی جهانی؛ حمایت انسانی» به تظاهرات‌شان تا صبحت تلفنی با رییس‌جمهور غنی ادامه دادند.

وقتی مظاهره‌کنندگان پس از پذیرفته‌شدن خواست‌های‌شان از سوی رییس‌جمهور به اعتراض‌‌‌شان پایان دادند، در هنگام متفرق شدن، هدف یک حمله‌ی انتحاری قرار گرفتند.

این سه معترض پس از ختم اعتراض در حمله‌ی انتحاری کشته شدند
این سه معترض پس از ختم اعتراض در حمله‌ی انتحاری کشته شدند

در حملات گسترده‌یی طالبان بر ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان، ولسوالی‌های مالستان و جاغوری ولایت غزنی، تاکنون صدها تن کشته و زخمی و هزاران تن آواره شده‌اند.

روز یک‌شنبه پس از نشر خبرها مبنی بر تلفات سنگین کماندوها و نیروهای خیزش مردمی در منطقه‌ی «حوتقول» ولسوالی جاغوری و وخیم شدن اوضاع امنیتی این ولسوالی و ولسوالی مالستان، شماری از جوانان با فراخوان راه‌اندازی تظاهرات در شبکه‌های اجتماعی، حوالی ساعت ۱۰ شب به خیابان‌ها ریختند.

همزمان با تظاهرات روز دوشنبه در کابل، صدها تن از باشندگان ولایت‌های بامیان، بلخ و غزنی، دست به اعتراض زدند و از حکومت خواستار تامین امنیت شدند. اعزام فوری نیروهای کمکی به این سه ولسوالی و آغاز حملات هوایی بر مواضع تروریستان از خواست‌های عمده‌ی معترضان بود.

اعتراض دانشجویان در مزار شریف
اعتراض دانشجویان در مزار شریف در پیوند به حملات طالبان در مالستان، جاغوری و ارزگان خاص
«بدون حملات هوایی، عقب زدن طالبان ممکن نیست»

معترضان خواستار آغاز فوری حملات هوایی بر مواضع تروریستان در ولسوالی‌های مالستان، جاغوری و ارزگان خاص‌ بودند و می‌‌گفتند که بدون راه‌اندازی حملات هوایی، عقب زدن طالبان از نوار‌مرزی این ولسوالی‌ها «ممکن نیست» و ادامه‌ی جنگ فعلی منجر به تلفات بیشتر نیروهای امنیتی و غیرنظامیان می‌شود.

طالبان بیشتر حملات‌شان‌ را بر ولسوالی‌های ارزگان خاص، مالستان و جاغوری شب‌هنگام انجام داده و منابع محلی می‌گویند که آنان با سلاح‌های پیش‌رفته (سلاح‌های لایزری، دید در شب) مجهزند و بیشتر توسط این نوع سلاح‌ها به نظامیان و غیرنظامیان تلفات وارد کرده‌اند.

در قطع‌نامه‌ی معترضان، از رییس‌جمهور افغانستان خواسته شده بود که به طور فوری دستور آغاز حملات هوایی بر خط اول جنگ و مواضع طالبان را بدهد. همچنان رسیدگی به زخمی‌ها و بی‌جاشدگان این سه ولسوالی، راه‌اندازی حملات سریع بر موقعیت تروریستان در جبهه‌ی جنگ، شکستن محاصره‌ی امنیتی این سه ولسوالی، اعزام، تجهیز و مستقر شدن دایمی قرارگاه ارتش ملی در این سه ولسوالی و تأمین امنیت راه‌های مواصلاتی آن‌ها، خواست‌های دیگر معترضان بودند.

معترضان می‌خواستند که رییس‌جمهور به طور مستقیم به آنان تعهد بدهد که این خواست‌ها عملی می‌شود، اما رییس‌جمهور از پشت خط تلفون برخی از خواست‌های آنان را پذیرفت. تنها در درخواست استقرار قرارگاه ارتش ملی در این سه ولسوالی از سوی رییس‌جمهور پذیرفته نشد و گفت که این موضوع نیاز به زمان و شرایط دارد.

رییس‌جمهور غنی گفت که یک‌شنبه‌شب، دستور آغاز حملات هوایی را صادر کرده است و با انجام حمله‌های هوایی، شدت جنگ در جاغوری و مالستان کاسته شده است. او علت تأخیر در انجام حملات هوایی را شرایط بد هوا خواند، اما شماری از باشندگان جاغوری به اطلاعات روز می‌گویند که در روزهای شنبه و یک‌شنبه هواپیماهای جنگی بر فراز آسمان در حرکت است، اما هیچ حمله‌یی را انجام نداده است.

آصف آشنا، یکی از سازمان‌دهندگان این اعتراض می‌گوید که هزاران خانواده‌ از ولسوالی‌های ارزگان خاص، مالستان و جاغوری آواره شده‌اند و چند خواست آنان فوریت دارد و هرچه زودتر باید عملی شود. از جمله انجام حملات هوایی بر مواضع تروریستان‌، رسیدگی به آوارگان و تأمین امنیت راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌های ارزگان خاص، جاغوری و مالستان.

اجساد برخی از نیروهای خیزش مردمی و کماندوها در ولسوالی جاغوری
اجساد برخی از نیروهای خیزش مردمی و کماندوها در ولسوالی جاغوری
عکس از نیویورک تایمز
تناقض در گفتار و عمل

هنگامی که آقای غنی با معترضان از پشت تلفون صحبت می‌کرد، ساعت یک عصر بود و گفت که صبح دوشنبه، ۲۱ عقرب به رییس ستاد ارتش کشور دستور داده که به غزنی رفته و فرماندهی جنگ را شخصاً به عهده بگیرد. اما جنرال شریف یفتلی، رییس ستاد ارتش دو ساعت پیشتر از صحبت رییس‌جمهور در یک نشست خبری در کابل حضور یافت و برای مردم غزنی به‌ویژه ولسوالی‌های جاغوری و مالستان «از خداوند صبر» آرزو کرد و گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی در کنار آنان قرار دارند.

آقای یفتلی افزود که داکتر شاه جهان، والی پیشین میدان‌وردک برای بسیج مردمی همراه با ۱۴ تن از مقام‌های امنیتی و ۴۰ سرباز کماندو به ولسوالی جاغوری رفته است.

رییس ستاد ارتش همچنان گفت که حکومت اقداماتی را روی دست گرفته است و به‌زودی نتیجه‌ی جنگ ولایت غزنی تغییر می‌کند.

منابع ما در ولسوالی‌های مالستان و جاغوری می‌گویند که تا پایان روز دوشنبه شاهد حضور رییس ستاد ارتش در این دو ولسوالی نبوده‌اند.

رییس‌جمهور خواست استقرار قرارگاه ارتش در ولسوالی‌های مالستان و جاغوری را نپذیرفت. او در این مورد گفت: «نقطه‌یی را که فوراً صورت گرفته نمی‌تواند، اعزام کندک‌های دوامدار است که با شرایط جنگ تلعق دارد. وعده‌یی را که فوراً عملی شده نمی‌تواند، نمی‌دهم.»

کمک فوری ۳۶ میلیون دالری امریکا به آوارگان

روز دوشنبه کمیته‌ی عالی دولتی مبارزه با حوادث، نشست اضطراریی را برای بررسی و ارزیابی وضعیت آوارگان در ولایت‌های غزنی، غور و فراه برگزار کرد. عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور در این نشست گفت که اداره‌ی انکشاف بین‌المللی امریکا (USAID) ۳۶ میلیون دالر به بی‌جاشد‌گان این سه ولایت کمک فوری کرده است و وزارت‌های امور حوادث و مهاجرین برای دریافت آن هماهنگی کنند.

آقای عبدالله افزود که بیشترین تمرکز دولت روی رسید‌گی به مشکلات بی‌جاشدگان ولسوالی‌های مالستان و جاغوری غزنی، چهارسده و پسابند غور و خاک‌سفید فراه است.

عبدالله در نشست کمیته‌ی اضطرار
عبدالله در نشست کمیته‌ی اضطرار: امریکا ۳۶ میلیون دالر کمک فوری به آوارگان کرده است

نجیب آقا فهیم، وزیر دولت در امور حوادث گفت که کمیته‌ی ولایتی غزنی سه میلیون افغانی در اختیار دارد و به ‌زودی به نیازمندان کمک خواهد کرد.

آقای فهیم افزوده که براساس هدایت رییس اجرایی کشور مبلغ ۱۰ میلیون افغانی برای رسیدگی به مشکلات بی‌جاشدگان غزنی و سایر ولایات منظور گردیده که تا کنون در دسترس قرار نگرفته است.

او گفته ریاست امنیت ملی برای ۸۵۰ فامیل در ولسوالی‌های مالستان و جاغوری مواد غذایی توزیع کرده است و مؤسسه‌های بین‌المللی هم تعهد ۲۱ میلیون دالر کمک به بی‌جاشد‌گان حوادث اخیر داده‌اند.

پس از حملات گسترده‌ی اخیر طالبان بر مناطق هزاره‌جات، تنها از ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان و ولسوالی‌های جاغوری و مالستان ولایت غزنی هزاران تن آواره شده‌اند که نیاز به کمک‌های جاعل دارند.