وزارت صحت: سالانه نزدیک 20 هزار نفر به دلیل بیماری شکر می‌میرند

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه‌ی کشور اعلام کرد که سالانه نزدیک به 20 هزار نفر در سراسر افغانستان به دلیل بیماری شکر جان‌های خود را از دست می‌دهند.

داکتر موسی زیور، معین مالی و اداری وزارت صحت عامه امروز سه‌شنبه (22 عقرب) در مراسم تجلیل از 22 عقرب (روز جهانی مبارزه با بیماری دیابت یا شکر) گفت: « طبق شواهد و مطالعاتی که توسط فدراسیون بین‌المللی بیماری شکر که در سال 2012 انجام شده است، حدود 849 هزار و 92 نفر در افغانستان از این بیماری رنج می‌برند. از این شمار سالانه 19 هزار و 773 تن جان خود را از دست می‌دهند.»

داکتر زیور افزود که بیماری شکر یکی از مشکلات عمده‌ی صحی به شمار می‌رود و هشتمین علت مرگ و میر در جهان است.

معین مالی و اداری وزارت صحت عامه همچنان گفت که 422 میلیون نفر در سطح جهان به این بیماری گرفتارند و گمان می‌رود که این رقم تا سال 2035 م به 600 میلیون نفر افزایش یابد.

به گفته‌ی او، استفاده‌ی غذاهای غیر‌صحی، عدم فعالیت فزیکی، گرفتن وزن غیر‌نورمال و … از جمله عوامل عمده‌ی بیماری شکر می‌باشد.

داکتر زیور علاوه کرد که نگهداشتن وزن عادی بدن،‌ 30 دقیقه ورزش روزانه،‌ استفاده از غذاهای با چربی کم و دوری از دخانیات در کنترل این بیماری نقش مهم دارد.

در همین‌حال داکتر ادریس توخی، نماینده‌ی شهرداری کابل در این نشست گفت که بی‌سوادی صحی یکی از علل عمده‌ی افزایش بیماری شکر در کشور است و مردم به گونه‌ی کامل در مورد غذای‌های مفید و غیر مفید آگاهی ندارند.

او تأکید کرد: «در این راستا باید سطح آگاهی مردم بلند برده شود و شهرداری کابل منحیث یک همکار با وزارت صحت عامه متعهد بر بلند بردن آگاهی مردم در این بخش می‌باشد.»

از سویی هم،‌ قرار است وزارت صحت عامه، کارزار دو روز‌ه‌ی آگاهی‌دهی را به روز چهارشبنه در باغ بابر و پنج‌شنبه در باغ شهرآرای کابل راه‌اندازی کند.