وزارت صحت: در سال 1397 خورشیدی 420 مرکز صحی در سراسر کشور ایجاد شده است

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه‌ی کشور اعلام کرد که این وزارت در جریان سال گذشته‌ی خورشیدی (1397) در زمینه‌ی دسترسی به خدمات صحی، 420 مرکز صحی را در سراسر کشور ایجاد کرده است.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه که امروز (دوشنبه، 2 ثور) در برنامه‌ی «حساب‌دهی حکومت به ملت» در مرکز رسانه‌های حکومت صحبت می‌کرد، افزود که ایجاد 170 تیم سیار واکسین به سطح جامعه، 15 تیم صحی سیار برای کوچی‌ها، صد عراده آمبولانس، کلینیک ستلایت در شفاخانه‌ی قندوز، مرکز صد بستر معیاری زنانه و کودکان برای تداوی معتادان در ولایت هرات، واحد واکسیناسیون در 211 مرکز صحی فرعی، لابراتوار حوزوی پکتیا و دیپارتمنت هستوپتولوژی در لابراتوارهای مرکزی از دیگر کارهایی بوده که سال گذشته از سوی این وزارت در زمینه‌ی دسترسی به خدمات صحی انجام شده است.

آقای فیروز همچنان گفت که چهار شفاخانه به تازگی در بخش‌های مختلف کشور افتتاح و به بهره‌برداری سپرده شده و سه شفاخانه، چهار لابراتوار کنترل کیفیت دوا و یک ذخیره‌گاه واکسین نیز تهداب‌گذاری شده است.

به گفته‌ی او در سال 1397 خورشیدی وزارت صحت عامه توانسته است بیش از 93 درصد بودجه‌ی انکشافی‌اش را به مصرف برساند.

وزیر صحت عامه گفت که این وزارت در زمینه‌ی عرضه‌ی خدمات صحی با کیفیت نیز توانسته خدمات صحی اولیه و ثانوی را برای 65 میلیون نفر و خدمات صحی قبل از ولادت برای 1.7 میلیون زن، زمینه‌ی مناسب ولادت برای 930 هزار مادر و زمینه‌ی جراحی ولادی و نسایی را برای 659 هزار 838 مادر فراهم کند.

تطبیق واکسین «پنتا سه» برای 1.5 میلیون کودک، واکسین سرخکان برای 1.4 میلیون کودک، واکسین پولیو برای 20 میلیون کودک پایین‌تر از پنج سال، تداوی 270 هزار کودک مبتلا به سوءتغذی، فراهم کردن زمینه‌ی تداوی برای یک هزار و 140 نفر معتاد زرقی، تداوی یک هزار مریض اچ.آی.وی، اجرای کمپ‌های رایگان تداوی امراض چشم و خدمات اورتوپیدی برای 15 هزار نفر معلول از دیگر کارهایی است که به گفته‌ی آقای فیروز در جریان سال 1397 از سوی وزارت صحت در زمینه‌ی عرضه‌ی خدمات صحی با کیفیت انجام شده است.

برنامه‌های آینده

آقای فیروز افزود که در سال جاری خورشیدی وزارت صحت در نظر دارد تا عرضه‌ی خدمات صحی در شفاخانه‌های نایب امین‌الله خان، جناح، ولادی نسایی سمنگان، شفاخانه مادر و طفل ولایت فاریاب، شفاخانه ولایتی جوزکان، عینو مینه قندهار و شفاخانه‌ی ولایتی لغمان را آغاز کند.

به گفته‌ی او ارتقای شفاخانه‌ی ولایتی غزنی به شفاخانه‌ی حوزوی با افزایش 170 بستر، ایجاد شفاخانه‌ی تداوی معتادان در ارزگان، شفاخانه‌ی صد بستر تشخیص و تداوی سرطان، ایجاد 35 آشیانه‌ی صحی در پنج ولایت، ایجاد اداره‌ی ملی اعتباردهی مراقبت‌های صحی و آغاز اعتباردهی شفاخانه‌ها و ایجاد شورای نرس‌ها و قابله‌ها از دیگر برنامه‌های این وزارت در سال 1398 خورشیدی است.