رییس ستاد مشترک ارتش امریکا: راه حل نظامی برای شکست طالبان وجود ندارد

اطلاعات روز: جنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا به تازگی در یکی از سخنرانی‌هایش گفته است که راه حل نظامی برای پایان دادن جنگ افغانستان وجود ندارد، زیرا گروه طالبان در حال حاضر در جنگ شکست نمی‌خورند.

آقای دانفورد روز شنبه (26 عقرب) در سخنرانی‌اش در یک نشست امنیتی در هالفکس در کانادا گفته است: «به نظرم این عادلانه است که گفته شود گروه طالبان در حال حاضر در جنگ شکست نمی‌خورند.»

او همچنان گفته است در حالی که هرگز راه حل نظامی برای پایان دادن به جنگ افغانستان وجود ندارد، اما با آن هم امریکا و شرکای ناتو تلاش کرده‌اند تا از راه نظامی، سیاسی و اقتصادی بر طالبان فشار بیاورند و آنان را مجبور کنند تا به گفت‌وگو حاضر شوند و جنگ را پایان بخشند.

به گزارش سی‌ان‌ان، جنرال جوزف دانفورد در ادامه گفته است: «ما به این باوریم که طالبان می‌فهمند که زمانی مجبور خواهند شد تا به صلح بپیوندند. موفقیت ما در این است که همه‌ی تلاش‌ها و فشارهای ما را برای انگیزه دادن به طالبان برای گفت‌وگو هماهنگ کنیم.»

رییس ستاد مشترک ارتش امریکا همچنان گفته است که انتخابات پارلمانی گذشته در افغانستان موفقانه برگزار شد و این انتخابات امیدواری‌ها برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را نیز افزایش داده است.

آقای دانفورد این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که امریکا از چندی به این سو تلاش‌ها برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان را آغاز کرده است.

زلمی خلیل‌زاد که از سوی وزارت امور خارجه‌ی امریکا به عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی این کشور برای صلح افغانستان تعیین شده است، تاکنون دوبار به افغانستان و کشورهای منطقه سفر کرده تا این روند را سرعت بخشیده و به نتیجه برساند.

آقای خلیل‌زاد در جریان این دو سفر با نمایندگان طالبان در قطر نیز دیدار کرده است.

چند زندانی طالبان به شمول ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیان‌گذاران طالبان نیز در جریان دید و بازدیدهای خلیل‌زاد از افغانستان و کشورهای منطقه آزاد شده‌اند.

همزمان با تلاش‌های امریکا برای کشانیدن طالبان به میز مذاکره با حکومت افغانستان، روسیه نیز به تاریخ 18 عقرب یک نشست صلح را که در آن نمایندگان بیش از ده کشور شرکت داشتند، در مسکو برگزار کرد.

در این نشست نمایندگان گروه طالبان به ریاست محمدعباس استانکزی نیز حضور داشتند.

نمایندگان طالبان در این نشست خروج نظامیان خارجی از افغانستان، رهایی زندانیان طالبان و لغو تحریم‌ها بر علیه این گروه را به عنوان پیش شرط‌های گفت‌وگوی مستقیم با حکومت افغانستان تعیین کردند.