رییس‌جمهور: بورد مشورتی صلح، موازی با شورای عالی صلح نیست

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است که ایجاد بورد مشورتی صلح موازی با شورای عالی صلح نیست و نشست‌های مشورتی اخیر به منظور آمادگی برای مذاکرات صلح بین‌الافغانی است.

آقای غنی امروز یکشنبه (27 عقرب) در دیدار با محمدکریم خلیلی، رییس و محمدامین وقاد و اصیلا وردک، اعضای شورای عالی صلح گفته است: «بورد مشورتی صلح که قرار است ایجاد گردد، موازی با شورای عالی صلح نیست. بحث‌ها و مشورت‌های ما به خاطر آمادگی برای مذاکرات صلح بین الافغانی است.»

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری آمده که رییس‌جمهور غنی در این دیدار همچنان گفته است که مشورت یک اصل مهم در دین و فرهنگ مردم افغانستان است و در هر کرا بزرگ ملی باید مشورت صورت بگیرد.

آقای غنی همچنان در دیدار دیگر با شورای هزاره‌های اهل سنت گفته است که هدف از ایجاد بورد مشورتی صلح، آمادگی برای صلح و بوجود آوردن جهت واحد و آدرس مشخص برای مذاکرات صلح بین‌الافغانی است.

پیشتر حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح از ایجاد بورد مشورتی صلح به عنوان یک نهاد موازی با شورای عالی صلح انتقاد کرده و گفته بود که ایجاد این نهاد در روند صلح سردرگمی ایجاد می‌کند.

خانم سرابی همچنان گفته بود که بدون فعالیت یک‌دست و هماهنگ، ایجاد بورد مشورتی صلح در کنار شورای عالی صلح، سبب سردرگمی و دورشدن از هدف اصلی خواهد شد.

این در حالی است که رییس‌جمهور غنی در چند روز اخیر با شماری از شخصیت‌های سیاسی، احزاب سیاسی، جوانان، اعضای جامعه‌ی مدنی و… دیدار کرده است.

در این دیدارها در رابطه به فعالیت‌های شورای عالی صلح، ترکیب هیأت مذاکره‌کننده با در نظرداشت شرایط جدید،‌ مشوره درباره‌ی ایجاد بورد مشورتی صلح که از نمایندگان احزاب سیاسی، جامعه‌ی مدنی و 34 ولایت افغانستان ایجاد می‌شود و همچنان در مورد تشکیل کمیته‌های مختلف در صورت آغاز مذاکرات بحث و گفت‌وگو شده است.

از سویی هم، تلاش‌ها برای انجام گفت‌وگوهای صلح میان حکومت افغانستان با گروه طالبان در حالی شدت گرفته است که اخیرا جنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا به تازگی در یکی از سخنرانی‌هایش گفته است که راه حل نظامی برای پایان دادن جنگ افغانستان وجود ندارد، زیرا گروه طالبان در حال حاضر در جنگ شکست نمی‌خورند.

آقای دانفورد در سخنرانی‌اش در یک نشست امنیتی در هالفکس در کانادا گفته است که امریکا و شرکای ناتو تلاش کرده‌اند تا از راه نظامی، سیاسی و اقتصادی بر طالبان فشار بیاورند و آنان را مجبور کنند تا به گفت‌وگو حاضر شوند و جنگ را پایان بخشند.