خلیلی: ما دیدگاه مردم افغانستان را به رهبری طالبان ارسال کرده‌ایم

اطلاعات روز: محمدکریم خلیلی، رییس شورای عالی صلح کشور امروز یک‌شنبه(4 قوس) گفت که این شورا برای اولین بار دیدگاه مردم افغانستان در مورد صلح را به رهبری طالبان ارسال کرده و همچنان دیدگاه‌های طالبان در این مورد را نیز دریافت کرده است.

آقای خلیلی که در کنفرانس ملی کمیته‌های ولایتی شورای عالی صلح در کابل صحبت می‌کرد، افزود: «شورای عالی صلح از چندی به این‌سو تماس‌های گسترده برای دست‌یابی به صلح با گروه طالبان برقرار کرده است و این ارتباط امیدواری‌ها برای تأمین صلح را بیش‌تر کرده است.»

به گفته‌ی او، شورای عالی صلح به منظور «جلوگیری از خون‌ریزی تا تأمین صلح و دست‌یابی به صلح عزت‌مندانه برای افغان‌ها» با رهبری شورای کویته نیز چندین بار تماس ویدیویی داشته است.

اما رییس شورای عالی صلح کشور اطمینان می‌دهد که این روی‌کردهای این شورا، رویکرد تسلیمی نیست، ولی از تمامی تلاش‌هایی که به صلح سراسری در کشور بیانجامد، استقبال می‌کند.

آقای خلیلی هم‌چنان افزود که تأمین صلح در کشور، نیاز به شرایط و زمان دارد و هم‌اکنون به گفته‌ی او، «فضای صلح‌خواهی برای افغانستان در سطح جهان و منطقه ایجاد شده است.»

او همچنان با اشاره به تلاش‌های جاری برای صلح اافغانستان در این نشست خبری گفت: «امروز دروازه‌ی خانه‌ی ما قفل است و هر کسی که این قفل را باز کند، از آن استقبال می‌کنیم. ولی صاحب خانه، ما افغان‌ها هستیم که باید با هم مذاکره کرده، به تفاهم برسیم.»

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌‌ی امریکا برای صلح افغانستان چند روز پیش، پس از دور دوم سفرهایش به منظور گفت‌وگوی صلح افغانستان در کشورهای منطقه، گفته بود که به صلح افغانستان «محتاطانه» خوشبین است.

در همین حال، یک نشست با اشتراک یک هیأت پنج نفره از گروه طالبان حدود دو هفته‌ی پیش در مسکو، پایتخت روسیه از سوی روسیه برگزار شده‌ بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *