رییس‌جمهور غنی: نیروهای امنیتی منسجم‌تر از چهار سال قبل شده‌اند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی گفته است که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در مقایسه به چهار سال گذشته منسجم، قوی و هماهنگ شده‌اند.

آقای غنی صبح امروز یک‌شنبه (4 قوس) در مرکز سوق و اداره‌ی وزارت دفاع ملی با هیأت رهبری سکتور امنیتی و دفاعی، رییسان نهادهای امنیتی و دفاعی و تمام فرماندهان قطعات و رییسان نهادهای امنیتی و دفاعی زون‌ها و ولایت‌ها از طریق ویدیو کنفرانس صحبت کرده است.

او در جریان این ویدیو کنفرانس همچنان گفته است: «قوای هوایی ما در حال سه برابر شدن است و کماندوها دو برابر شده‌اند و هر روز اکمال و تجهیزات‌شان بیشتر می‌گردد.»

به گفته‌ی او، نیروهای کماندو باید در فصل زمستان تجدید قوا شده و در حالت تعرضی قرار گیرند.

رییس‌جمهور غنی افزوده است: «طالبان یک بخش جنگ هستند و این بُعد داخلی به ابعاد خارجی زمینه را مساعد ساخته است. مبارزه با تروریزم و اقتصاد جرمی وظیفه‌ی اساسی و مهم ما می‌باشد.»

آقای غنی تأکید کرده است که ارتش باید متحرک شده و پاسگاه‌ها به بیزهای متحرک تبدیل شوند و از قطعات امنیت ملی و خیزش‌های مردمی نیز برای جلوگیری از بوجود آمدن خلای امنیتی استفاده شود.

رییس‌جمهور در مورد روند صلح نیز گفته است: «صلح خواست مردم و یک مسوولیت اخلاقی است، حکومت خواهان مذاکرات بدون قید و شرط است، نه صلح بدون قید و شرط. ما صلحی می‌خواهیم که پایدار باشد و منافع کلان ملی در آن در نظر گرفته شود.»

آقای غنی این گفته‌ها را در حالی مطرح کرده است که او خودش چندی پیش در سخنرانی از طریق ویدیو کنفرانس در یک گردهمایی در دانشگاه جانز هاپکینز در واشنگتن گفته بود که در چهار سال گذشته بیش از 28 هزار نیروی امنیتی افغانستان در جنگ با مخالفان مسلح دولت کشته شده‌اند.

او همچنان گفته بود که از سال ۲۰۱۵ م تاکنون ۲۸ هزار و ۵۲۹ نفر از نیروهای امنیتی و ۵۸ سرباز امریکایی در جنگ با مخالفان مسلح دولت در این کشور کشته شده‌اند.