وزیر داخله: تا اطلاع بعدی برگزاری هرگونه تظاهرات در شهر کابل ممنوع است

اطلاعات روز: ویس‌احمد برمک، وزیر داخله‌ کشور می‌گوید که برگزاری هرگونه تظاهرات تا اطلاع بعدی در شهر کابل ممنوع است و اگر مظاهره‌ی بدون هماهنگی پولیس انجام شود، با عاملان آن برخورد خواهد شد.

آقای برمک که امروز سه‌شنبه (6 قوس) در نشست عمومی مجلس سنا صحبت می‌کرد، گفت وقتی که حکومت یک‌بار به خواست مردم پاسخ مثبت می‌دهد، مردم نباید از تمکین حکومت سوء استفاده کند.

او افزود افرادی که در دو روز گذشته در شهر کابل آشوب برپا کرده و دست به تخریب پاسگاه‌های پولیس و تأسیسات عامه زده‌اند، بازداشت و مورد بازپرس قرار خواهند گرفت.

وزیر داخله گفت: «قانون باید بر همگان یک‌سان تطبیق شود. جنایت‌کار جنایت‌کار است، مجرم مجرم است، یک تعداد حلقات خاص‌ هستند که همیشه منتظر یک فرصت اند تا یک حادثه خلق شود و از آن برای رسیدن به اهداف شوم‌شان استفاد کنند.»

به گفته‌ی او، از مسایلی که بعد حقوقی و قانونی دارد، نباید سوء استفاده‌ شود.

او افزود که پاسگاه‌های که در دو روز گذشته از سوی معترضان تخریب شده، از پول تکس جامعه‌ی بین‌المللی ساخته شده بود، اما اکنون چه کسی باید به این مسأله جواب بدهد؟

آقای برمک گفت اگر از سلاح که پولیس و وزارت داخله در اختیار اعضای شورای مساجد قرار داده، استفاده شده باشد، بررسی می‌شود و بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

وی علاوه کرد که در دو روز گذشته در جریان تظاهرات 48 مأمور پولیس زخمی شده و 9 پاسگاه پولیس و سه مرکز جلب و جذب ارتش نیز تخریب شده است.

وزیر داخله گفت که در این مدت پولیس 54 نفر را در پیوند به راه‌اندازی تظاهرات خشونت بار دو روز گذشته بازداشت کرده‌است.

به گفته‌ی وزیر داخله، حکومت حق دارد یک فرد مظنون را برای 72 ساعت بازداشت کرده و از آن تحقیق کند. در صورتی که مجرم نبود، آزاد می‌شود.

آقای برمک در مورد علی‌پور نیز گفت که او به اخاذی، توقف موتر‌های مسافران، شرکت‌های قراردادی و… متهم است و در این مورد شکایتی از وزارت فواید عامه برای کنترل او نیز دریافت کرده است.

تظاهرات مردم در اعتراض به بازداشت علی‌پور، فرمانده مقاومت مردمی دو روز ادامه یافت و شام روز گذشته پس از آزادی علی‌پور از بند امنیت ملی، پایان یافت.

وزارت داخله می‌گوید که این تظاهرات غیر‌قانونی بوده است زیرا پیش از راه‌اندازی آن با پولیس هماهنگی نشده بود.