ایران: ادعای امریکا در مورد «پشتیبانی تسلیحاتی ایران از طالبان» سیاست ایران‌هراسی امریکا در منطقه است

اطلاعات روز: سفارت ایران در کابل اظهارات برایان هوک، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور ایران مبنی بر «پشتیبانی تسلیحاتی ایران از شبه نظامیان طالبان در افغانستان» را رد کرده و آن را سیاست ایران‌هراسی امریکا در منطقه گفته است.

در اعلامیه‌ی سفارت ایران که ناوقت روز جمعه (نهم قوس) منتشر شده،‌ آمده است که اظهارات برایان هوک به هدف توجیه برخی از اقدامات عجولانه و غیر شفاف ایالات متحده‌ی امریکا در افغانستان مطرح شده است.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که این تلاش‌های امریکا برای انحراف افکار عمومی در افغانستان و برهم زدن مناسبات رو به رشد دو کشور همسایه «افغانستان و ایران» صورت می‌گیرد.

بر اساس اعلامیه: «اظهارات نماینده‌‌ی ویژه امریکا در امور تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران مبنی بر حمایت تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران از طالبان که با هدف توجیه برخی دیگر از اقدامات عجولانه و غیرشفاف ایالات متحده در افغانستان صورت می‌پذیرد، تلاشی برای انحراف افکارعمومی در این کشور و  اختلال در مناسبات رو به رشد دو کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان می‌باشد.»

سفارت ایران در کابل در ادامه افزوده است که این ادعای امریکا غیر واقعی و غیر مستند است و ایران آن را در راستای سیاست ایران‌هراسی امریکا در منطقه می‌داند.

این در حالی است که برایان هوک،‌ نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور ایران روز پنج‌شنبه (هشتم قوس) در پایگاه نظامی در نزدیکی واشتنگتن مجموعه‌یی از تسلیحات سبک و سنگین را به خبرنگاران نشان داده و گفته است که این تسلیحات از سوی ایران در اختیار شبه نظامیان طالبان در افغانستان و حوثی‌ها در یمن قرار داده شده است.

آقای هوک گفته است که ایران از سال 2007 میلادی به این طرف از طالبان افغانستان پشتیبانی تسلیحاتی کرده‌است.