وزارت صحت برای نخستین بار «شورای عالی قابله‌ها و نرس‌ها» را ایجاد کرد

اطلاعات روز: وزارت صحت عامه کشور امروز شنبه (دهم قوس) برای نخستین بار «شورای عالی قابله‌ها و نرس‌ها» را ایجاد کرده است. طرح ایجاد این شورا در ماه سرطان سال جاری از سوی کابینه‌ی افغانستان تأیید شده بود.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه در مراسم افتتاح «شورای عالی قابله‌ها و نرس‌ها» گفت که ایجاد این شورا گام دیگری در راستای بهبود کیفیت عرضه‌ی خدمات صحی و کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان در کشور است.

آقای فیروز همچنان گفت که هدف از ایجاد این شورا، نظام‌مند‌سازی کارکردهای قابله‌ها و نرس‌ها در مراکز صحی دولتی و مراکز صحی خصوصی است.

او افزود: «بررسی سطح دانش قابله‌ها و نرس‌ها در بخش خصوصی، بررسی نصاب تعلیمی و شیوه‌های درسی مراکز تربیوی قابله‌ها و نرس‌ها، ثبت اسنادهای تحصیلی قابله‌ها و نرس‌ها، جوازدهی برای نرس‌ها و قابله‌ها و معیاری‌سازی نصاب تعلیمی و شیوه‌های درسی قابله‌ها و نرس‌ها از جمله وظایف عمده‌ی این شورا می‌باشد.»

شورای عالی قابله‌ها و نرس‌ها از سوی وزارت صحت و به همکاری سازمان صحی جهان، صندوق جمعیت ملل متحد، اداره‌ی انکشافی ایالات متحده‌ی امریکا، بنیاد آغاخان، دفتر جی‌آی‌زید، دفتر رولاغنی و یونیسیف ایجاد شده است.

این در حالی است که در حال حاضر 14 هزار قابله و نرس در بیشتر از 60 درصد مراکز صحی مصروف هستند.

وزارت صحت ابراز امیدواری کرده است که تا دو سال آینده شمار قابله‌ها و پرستارها در کشور به 20 هزار نفر افزایش یابد.

همزمان با ایجاد شورای عالی قابله‌ها و نرس‌ها،‌ ویس‌احمد قرنی به عنوان رییس و فهیمه نظری به عنوان معاون این شورا انتخاب شده‌اند.