سیما سمر: نقش قربانیان جنگ در روند گفت‌وگوهای صلح نادیده گرفته شده است

اطلاعاتروز: سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که در روند گفت‌وگوهای صلح نقش قربانیان جنگ نادیده گرفته شده است.

خانم سمر امروز سه‌شنبه (سیزدهم قوس) در مراسم تجلیل از هفتادمین سالروز تصویب اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر در کابل گفت که تنها پشتیبانی و کمک به قربانیان جنگ کافی نیست، اگر حکومت صلح می‌خواهد باید به قربانیان جنگ توجه بیشتر داشته باشد.

او در مورد حضور زنان در روند صلح نیز گفت که مشارکت زنان در روند صلح مبهم و قابل نگرانی است.

به گفته‌ی او، در ساختار شورای عالی صلح تعداد انگشت شمار از میان زنان وجود دارد و میکانیزمی که نقش این گروه را در روند صلح تأمین کند نیز تاکنون مشخص نشده است

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در ادامه گفت که در روند صلح رعایت عدالت، پیگرد مجرمین و تحقق ارزش‌های حقوق بشری نباید نا دیده گرفته شود.

او گفت که صلح نیاز اساسی مردم افغانستان است اما فراموشی عدالت نه تنها این که صلح را پایدار نمی‌سازد، بلکه فرهنگ معافیت را نیز تقویت خواهد کرد.

خانم سیما سمر در بخشی از صحبت‌هایش گفت که طرف گفت‌وگوهای حکومت افغانستان هنوز مشخص نیست.

به باور او: «مسأله‌ی اول از نظرمن تعهد سیاسی به صلح است، ما می‌خواهیم صلح بکنیم با کی؟ هنوز مشخص نشده که حکومت ما با کی صلح می‌کند، همان گروه مشخصی را که ما می‌خواهیم با آن صلح بکنیم، آن گروه هنوز متأسفانه تعریف نشده یا یافته نشده.»

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر گفت که حکومت باید دست‌کم 70 درصد مسایل روند صلح را با مردم شریک کند زیرا پنهان کردن مراحل روند صلح، با توجه به بافت قومی و زبانی در افغانستان، سبب بی‌اعتمادی وبیشتر شدن فاصله میان مردم و حکومت خواهد شد.

خانم سمر در حالی از حضور زنان در روند گفت‌وگوهای صلح ابراز نگرانی کرده است که سازمان ملل متحد نیز به تازگی خواهان مشارکت معنادار زنان افغان در روند صلح افغانستان شده است.