GMIC

وزارت تحصیلات عالی نصاب درسی 165 رشته‌ را بازنگری می‌کند

اطلاعات روز: وزارت تحصیلات عالی کشور اعلام کرد که برای معیاری سازی نصاب‌های تحصیلی کشور، 165 رشته‌ی تحصیلی را شامل پلان بازنگری ساخته است که از آن جمله‌ دو کلستر حقوق و زراعت بازنگری شده است.

محمد‌فیصل امین، سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی امروز چهارشنبه (چهاردهم قوس) در نشست خبری در مرکز رسانه‌‎های حکومت گفت که تا پایان سال جاری 65 کلستر دیگر نیز مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

آقای فیصل هدف از بازنگری رشته‌های تحصیلی را معیاری نمودن نصاب‌های درسی بر اساس نیازهای جامعه و بازار عنوان کرد.

او همچنان در این نشست خبری گفت که وزارت تحصیلات عالی یک هزار 590 دانشجو را برای فراگیری آموزش‌های مسلکی به خارج از کشور اعزام کرده است.

سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی همچنان افزود که 170 استاد دانشگاه در برنامه‌های ماستری داخل کشور مصروف آموزش اند و 484 استاد و کارمند در برنامه‌های ماستری و 38 استاد دیگر در برنامه‌های دکتورا به خارج از کشور فرستاده شده‌اند.

آقای فیصل همچنان گفت که وزارت تحصیلات عالی تلاش می‌کند تا بورسیه‌ها را برای تحکیم هرچه بیشتر شفافیت، عادلانه توزیع کند.

او گفت: «با در نظر داشت تبعیض مثبت، شش هزار و 850 سیت در امتحان کانکور سال 1397 به دختران اختصاص یافته و طرح جامع گماشتن زنان در سطح رهبری پوهنتون‌های کشور آماده شده و با عملی ساختن این طرح حضور زنان در رهبری نهادهای تحصیلات عالی کشور، گسترش می‌یابد.»

به گفته‌ی او، وزارت تحصیلات عالی در سال جاری خورشیدی 17 نهادتحصیلی دولتی و خصوصی را شامل مراحل مختلف اعتباردهی کرده که از آن جمله 12 نهاد تحصیلی به‌صورت همه‌جانبه مورد بررسی قرار گرفته و روند ارزیابی 45 موسسه تحصیلات عالی خصوصی طبی در مرکز و ولایات نیز تکمیل شده است.

از سویی هم، سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی گفت که این وزارت از آغاز سال مالی 1397 تا کنون 70 درصد بودجه‌ی انکشافی خود را به‌گونه‌ی شفاف به مصرف رسانده است.

آقای فیصل ابراز امیدواری کرد که تا پایان ماه جاری، میزان مصرف بودجه‌ی انکشافی وزارت تحصیلات عالی به بیش از 90 درصد افزایش یابد.