برجستگی فهرست گزیده شدگان کمیته‌ی گزینش

فهرست 27 نفری کمیته‌ی گزینش برای تعیین اعضای کمسیون مستقل انتخابات به رییس جمهور ارائه گردید. روز گذشته فضل‌ هادی مسلم‌یار رییس مجلس سنا و عضو این کمیته این فهرست را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. قرار است رییس جمهور از میان آن‌ها 9 تن را برای عضویت در کمسیون مستقل انتخابات انتخاب نماید. بیش‌تر افراد این فهرست نام‌های جدید می‌باشند و از اشخاص تکراری که همه روزه از این اداره به آن اداره و از این جا به آن‌‌جا از سوی رییس جمهور یا اشخاص و جریان‌های با نفوذ جابه‌جا می‌شوند، کسی به چشم نمی‌خورد. البته دقیق معلوم نیست که کمیته‌ی گزینش این اشخاص را براساس چه معیاری از میان 249 متقاضی عضویت در کمیسیون انتخابات برگزیده‌اند. برخی از این افراد وابستگی‌های سیاسی و جناحی رسمی ‌و علنی دارند و برخی نیز اشخاص گم‌نامی ‌اند که خط و خطوط وابستگی‌های سیاسی شان چندان آشکارا نیستند. با آن‌هم دخالت و اعمال نفوذ اشخاص و جریان‌های سیاسی در گزینش این افراد از سوی کمیته‌ی گزینش و نهایتا دریافت تأیید ریاست جمهوری قابل چشم‌پوشی نیست. هرقدر هم که بر استقلال و خود‌ارادیت کمیته‌ی گزینش تأکید کنیم، با آن‌هم نمی‌توان اعمال نفوذ‌ها و دخالت‌های اشخاص و جریان‌های سیاسی در روند ترتیب این فهرست را انکار کنیم. در هر‌صورت، از راه‌های مستقیم و غیر‌مستقیم لابی‌های ثروت و قدرت به نام‌های رهبران جهادی و قومی، جریان‌های سیاسی و هزار و یک عنوان دیگر، بر ذهن رییس جمهور و دیگر مقام‌های دولتی در تمام عرصه‌ها تأثیر گذاشته و از این طریق عناصر مورد نظر خود را بر ساختار و اداره تحمیل می‌کنند. در حال حاضر، سهم‌بخشی و تقسیم امتیاز‌ها و فرصت‌ها برای برخی چهره‌ها و جریان‌هایی که خود را بر رییس جمهور و حکومت تحمیل کرده‌اند، به قاعده‌ی حکومت‌داری تبدیل شده است و اکنون نمی‌توان این قاعده‌ی رفتاری را به راحتی به کناری نهاد. کنار نهادن و بی‌اعتنایی به این قاعده هزینه‌هایی خواهد داشت و رییس جمهور کرزی هرگز دوست ندارد این هزینه را متقبل شود. بنابراین، ناگزیر به این قاعده‌ی باطل و نامشروع تن داده و از این طریق به عمر تیکه‌داری سیاسی در افغانستان دوام می‌دهد.

این فهرست یک برجستگی دارد، این که در میان آن‌ها بیش‌تر اشخاص و چهره‌های جدید به چشم می‌خورد. حداقل کمیته‌ی گزینش توانسته از سیکلِ (دور) معیوب گردش نخبگان که در گرو چندمهره‌ی محدود در درون حکومت و حلقه‌های تیکه‌داری سیاسی اطراف آن می‌باشد، فراتر رفته و اشخاص و چهره‌های جدیدی را در این فهرست معرفی کرده‌اند؛ اشخاص و چهره‌هایی که برای مردم افغانستان زیاد تکراری و خسته کننده نمی‌باشند و نام و عنوان آن‌ها با فساد، ناکارآمدی، تعصب و کارنامه‌ی ننگین وسیاه گره نخورده است. اشخاصی که اگر کارنامه‌ی زمخت و طولانی از کارکرد و دست‌آوردهای کلان در عرصه‌ی سیاست و سازندگی ندارند، کارنامه‌ی ننگین و سیاه و منزجر کننده نیز ندارند و قضاوت مردم پیش از پیش در مورد آن‌ها منفی نیست. حد اقل این امیدواری در مردم وجود دارد که شاید این چهره‌های جدید بتوانند از این آزمون موفق بیرون آمده و همه یا چند تن آن‌ها مدیران فعال، صادق و مؤثر ثابت شوند.

این کمیته فرصتی را برای ظهور افراد و چهره‌های جدید واحتمالا جوان در حلقه‌ی چرخش نخبگان ایجاد کرده و این امیدواری به وجود آمده که شاید بعد از این، سیکل معیوب چرخش نخبگان از بین رفته و یا حد اقل چهره‌های بیش‌تری در حلقه‌ی خسته کننده‌ی آن پدید آید. اکنون دیده شود که رییس جمهور از میان آن‌ها چه کسانی را برای عضویت در کمسیون مستقل انتخابات برخواهد گزید. مردم افغانستان انتظار دارد که آقای کرزی در انتخاب اعضای کمسیون مستقل انتخابات فراتر از نفوذ و دخالت‌های تیکه‌داران قومی ‌و سیاسی عمل کرده و افراد را صرفا براساس دانش، تعهد و صداقت کاری شان انتخاب کند، تا ثابت شود که دور چرخش نخبگان در مسیر درست و اصولی‌اش قرار گرفته است. وجود افراد متخصص، کاردان، متعهد و صادق در کمسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات سالم و شفاف، فوق‌العاده حیاتی است. افراد مدبر و متعهد در این کمسیون می‌توانند از دموکراسی و انتخابات شفاف و عادلانه دفاع نمایند؛ اما افراد ضعیف و معامله‌جو، به‌راحتی شفافیت و سلامت انتخابات را قربانی معامله‌های سیاسی و اقتصادی می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *