حبیبه سرابی: نقش زنان،‌ جوانان و جامعه‌ی مدنی در ترکیب «بورد عالی مشورتی روند صلح» نایده گرفته شده است

اطلاعات روز: حبیبه سرابی،‌ معاون شورای عالی صلح با انتقاد شدید از ترکیب «بورد عالی مشورتی روند صلح» می‌گوید که زنان در ترکیب این بورد جای ندارند و از زنان خواست که برای دسترسی به حق شان صدای خود را بلند کنند.

خانم سرابی که امروز چهارشنبه (21 قوس) در «کنفرانس ملی پیرامون سهم زنان در روند صلح» صحبت می‌کرد،‌ گفت که در جمع افراد حکومتی که اعضای «بورد عالی مشورتی روند صلح» اند، هیچ زنی حضور ندارد.

او همچنان گفت که در جمع شخصیت‌های سیاسی و رهبران اقوام تنها دو زن به احترام خانواده‌های شان به عنوان عضو «بورد عالی مشورتی روند صلح» انتخاب شده‌اند.

معاون شورای عالی صلح افزود: «بورد مشورتی صلح ایجاد شده اما در ترکیب آن یک زن هم نمی‌بینید. تمام رهبران جهادی لیست شده اما دو خانم به‌خاطر مصلحت در ترکیب آن آورده شده است. من خطاب به خواهران می‌گویم: ما باید خود ما باشیم نه متعلق به کس دیگر. از زمانی که متولد می‌شویم و تا زمانی که می‌میریم، متعلق به کسی دیگری هستیم.»

خانم سرابی در ادامه گفت که از جامعه‌ی مدنی و جوانان نیز هیچ نماینده‌یی در «بورد عالی مشورتی روند صلح» در نظر گرفته نشده است در صورتی که جوانان بیش از نیمی از نفوس کشور را تشکیل می‌دهند.

او گفت: «من به این بورد عالی مشورتی اعتراض دارم. زنان تنها در وقت ر‌أی دادن نیم پیکر جامعه‌اند و در دیگر عرصه‌ها یا سهم شان نایده گرفته می‌شود و یا هم حضور سمبولیک دارند.»

خانم سرابی تأکید کرد که دروازه‌ها در برابر زنان با چندین قفل بسته شده‌اند که باید این قفل‌ها شکسته شود.

او در بخشی از سخنانش همچنان گفت که زنان در سطوح مختلف،‌ در سطح ولایات و در کمیته‌های ولایتی شورای عالی صلح حضور ندارند و به استثنای ولایت نیمروز که یک زن معاون کمیته‌ی ولایتی شورای عالی صلح است،‌ در هیچ ولایت دیگر رییس، معاون و یا مسوول دارالانشای کمیته‌ی ولایتی صلح، زن نیست.

معاون شورای عالی صلح افزود که هنوز هم زنان جایگاه خود را در سطوح رهبری و تصمیم‌گیری نیافته‌اند و بدون حضور زنان صلح امکان پذیر نیست.

این در حالی است که روز سه‌شنبه رییس‌جمهوری غنی با صدور فرمانی، «بورد عالی مشورتی روند صلح» و تیم مذاکره‌کننده‌ی حکومت افغانستان را ایجاد کرد.

رییس‌جمهور با دو معاون، رییس‌ اجراییه با دو معاون،‌ رییس مجلس نمایندگان، رییس مجلس سنا،‌ قاضی‌القضات،‌ مشاور امنیت ملی،‌ رییس عمومی دفتر مقام ریاست‌جمهوری،‌ دادستان کل، وزیر دولت در امور پارلمانی،‌ رییس عمومی امنیت ملی، رییس شورای سرتاسری علمای افغانستان و رییس دارالانشای شورای عالی صلح از افراد حکومتی و اعضای بورد عالی مشورتی روند صلح می‌باشند.

همچنان حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین، صبغت‌الله مجددی، عبدالرب رسول سیاف، گلبدین حکمتیار، یونس قانونی، سید حامد گیلانی، محمدکریم خلیلی، صلاح‌الدین ربانی، سید منصور نادری، آصف محسنی،‌ عبدالهادی ارغندیوال، حاجی دین محمد، عطامحمد نور، آمنه افضلی،‌ صدیقه بلخی، محمداسماعیل خان و امرالله صالح از رهبران جهادی نیز شامل اعضای بورد عالی مشورتی روند صلح هستند.

گفتنی است که این بورد به ریاست رییس‌جمهور اشرف غنی، وظیفه دارد تا مشوره‌های سازنده و لازم را با رهبری دولت افغانستان شریک کرده، پیشنهادات کمیته‌های کاری صلح را بررسی نموده و در صورت لزوم نظریات‌شان درباره تهیه‌ی چارچوب کاری تیم مذاکره‌کننده را با آن‌ها شریک سازند. همچنان این بورد وظیفه دارد تا روند مذاکرات صلح را نظارت نماید.