اکنون نوبت کمسیون شکایت‌های انتخاباتی است

کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی اعلام کرده است که صدها مورد تخلف انتخاباتی به این کمیسیون گزارش شده که از آن میان حدود 200 مورد آن رسماً ثبت گردیده‌اند. نادر محسنی، سخن‌گوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی گفته است که بقیه‌ی شکایت‌ها به دلیل این‌که صرفاً به واسطه‌ی تماس‌های تیلفونی صورت گرفته‌اند، ثبت کمیسیون نشده و این نهاد نمی‌تواند به آن‌ها رسیدگی کند. به گفته‌ی سخن‌گوی کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، کمبود محلات رای‎، تمام شدن برگه‎های رای‌دهی، تشویق رای‌دهندگان برای رای دادن به نامزدهای مشخص از سوی ناظران و کارمندان کمیسیون انتخابات، شرکت افراد زیر سن قانونی در انتخابات، داشتن بیش از یک کارت، پر شدن صندوق‌های رای به نفع یک نامزد، شناسایی کارت‌های جعلی، بی‌نظمی، برخورد نادرست کارمندان انتخاباتی و نبود فورم‌های ثبت شکایت در مراکز رای‌دهی، از جمله‌ی شکایت‌هایی اند که به این کمیسیون رسیده‌اند.
بدون شک تخلفات انتخاباتی در حوزه‌های مختلف رای‌گیری وجود داشته و تمامی مواردی که کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی گزارش آن را به عنوان تخلفات انتخاباتی دریافت کرده است، به نحوی وجود داشته‌اند. در این تخلفات تنها یک تیم و یک جریان هم قاصر نیست و به نحوی هوا‌داران اکثر تیم‌ها تلاش کرده‌اند تا آرای بیش‌تری را برای فرد مورد نظر‌شان استفاده کنند. اما در کنار این موارد، از تخلفات سازمان یافته که جدی و بر نتایج انتخابات اثر‌گذار بوده نیز نباید غفلت کرد. آن‌چه که از برخی مناطق شنیده می‌شود، تخلفات سازمان یافته نیز وجود داشته و برخی از تیم‌ها به گونه‌ی گسترده اقدام به تقلب کرده‌اند. صحت و سقم این گفته‌ها مشخص نیست و بایست تحقیقات بیش‌تری صورت گیرد. این گفته مبتنی بر حرف و حدیث‌هایی است که در میان مردم تبادله شده‌اند.
رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی و موارد تقلب در جریان انتخابات یکی از مهم‌ترین وظایف کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی است. اقدام در این راستا در واقع بخشی از فرایند انتخابات شفاف و سالم می‌باشد. کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی با توجه به مسئولیت‌های قانونی خود بایست تمامی موارد شکایت‌های ناشی از تقلب و تخلف در جریان انتخابات را با رعایت اصل بی‌طرفی بررسی نموده و پاسخ درخوری را به شاکیان ارائه نماید. این نهاد وظیفه دارد تا با بررسی تمامی موارد شکایت‌های و موارد مشکوک و پرسش‌انگیز این روند، در فرایند انتخابات شفاف‌سازی نموده و در نهایت، زمینه را برای اعلام نتایج انتخابات که مورد پذیرش همه‌ی جریان‌ها و طرف‌های انتخاباتی باشد، فراهم سازد. در واقع کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی می‌تواند نقش مهمی در اعتماد‌سازی برای فرایند انتخابات ایفا نماید.
انتخابات با شور و شعف بسیار در کشور برگزار گردید. این انتخابات در واقع موفقیت بزرگی برای مردم افغانستان و نهادینه‌سازی نظام مردم‌سالار‌ در کشور بود. مردم با تمامی تهدیدها و مشکلات اقلیمی و محیطی به پای صندوق‌های رای حاضر شدند تا حضور‌شان را در تاریخ و در برابر دشمنان این آب و خاک به نمایش بگذارند. این حضور را باید قدر نهاد و برای ارج‌گذاری به آن باید تمام تلاش‌ها برای شفاف‌سازی فرایند انتخابات صورت گیرد. کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی وظیفه دارد تا به همه‌ی شکایت‌ها پاسخ منطقی و معقول ارائه کند و هم‌چنین کمیسیون مستقل انتخابات در شمارش آرا و اعلام نتایج هیچ‌مصلحتی را جز به رسمیت شناختن حق مردم، در نظر نگیرد. مردم با حضور خود ثابت کردند که با تمام بدبختی‌ها و سیه‌روزی‌هایی که تحمل کرده‌اند، وقتی پای آینده و سرنوشت مشترک در میان باشد، حاضر‌ند و هیچ‌باکی از دادن هیچ‌هزینه‌ای، حتا جان‌شان را ندارند. مردم ثابت کردند که جرأت و شهامت ایستادن در برابر تمام تهدیدها، موانع و سختی برای تعیین سرنوشت سیاسی‌شان و حمایت از دموکراسی را دارند. مردم ثابت کردند که تهدیدات طالب و تروریسم در برابر اراده‌ی خلل‌ناپذیر مردم هیچ است و باد و باران، طالب و ترور، ترس و ابهام و هزاران نوع تبلیغات منفی از سوی دستگاه‌های تبلیغاتی داخلی و خارجی هیچ اثری ندارند. این حضور پرشکوه و این جسارت خلل‌ناپذیر ستونی است و بایست آن را پاس داشت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *