رییس مجلس نمایندگان: حکومت طرح صلح احزاب سیاسی را در نظر بگیرد

اطلاعات روز: عبدالرووف ابراهیمی،‌ رییس مجلس نمایندگان در نشست عمومی امروز چهارشنبه (28 قوس) این مجلس گفت که حکومت افغانستان باید طرح صلح احزاب سیاسی را در نظر بگیرد.

آقای ابراهیمی گفت: «حکومت طرح‌های احزاب را برای صلح جدا در نظر بگیرد و احزاب سیاسی هم باید برای تأمین صلح در کشور و ایجاد همکاری بیشتر از خود انعطاف نشان دهند تا جایگاه دولت به عنوان اداره‌ی مسوول در راستای صلح آسیب نبیند.»

او همچنان افزود که اراده‌ی ملی و بین‌المللی برای تأمین صلح در افغانستان برای پایان دادن به جنگ در این کشور ایجاد شده است.

رییس مجلس نمایندگان تأکید کرد که گفت‌وگوهای صلح باید با تدوین استراتیژی مشخص که از آرا و افکار مردم افغانستان، احزاب سیاسی،‌ جامعه‌ مدنی و فعالان حقوق زن تشکیل می‌شود، به پیش برده شود تا مخالفان مسلح دولت نیز به آن اعتماد کند.

در همین حال، شماری از نمایندگان ضمن حمایت از نشست صلح امارات گفتند که احزاب سیاسی نباید شورای صلح موازی با شورای عالی صلح ایجاد کنند.

لالی حمیدزی، نماینده قندهار در مجلس گفت: «سیاسیون و احزاب سیاسی اگر از صلح با طالبان ترس ندارند نباید دو پای را در یک موزه کرده و شورای صلح موازی با شورای عالی صلح دولت ایجاد کنند.»

عبدالستار خواصی، دیگر نماینده‌ی مجلس نیز گفت که احزاب سیاسی نباید غریضه‌های شخصی خود را در روند صلح اعمال کنند.

این در حالی است که همزمان با تشکیل «بورد عالی مشورتی روند صلح» کمیته‌ی سیاسی احزاب سیاسی با انتقاد شدید از ترکیب این بورد گفته است که سهم احزاب سیاسی در آن در نظر گرفته نشده و به همین دلیل احزاب سیاسی یک هیأت جداگانه‌‎ی گفت‌وگوکننده با طالبان را مشخص کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *