دانش: عمل‌کرد ضعیف کمیسیون‌های انتخاباتی، اعتبار دولت و مردم را زیر سوال برده است

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم رییس جمهور می‌گوید که عمل‌کرد ضعیف کمیسیون‌های انتخاباتی در سایه‌ی اتهامات تقلب، تخطی و فساد اعتبار و حیثیت دولت و مردم افغانستان را زیر سوال برده است.

آقای دانش که امروز یک‌شنبه (23 جدی) در نشست «کنگره‌ی ملی مساعدت‌های حقوقی» در کابل صحبت می‌کرد،‌ گفت: «اکنون سه ماه از انتخابات پارلمانی سپری شده ولی هنوز نه تنها از نتایج آن خبری نیست، بلکه در سایه‌ی اتهامات تقلب، تخطی و فساد اعتبار و حیثیت دولت و مردم افغانستان زیر سوال رفته است.»

او همچنان گفت که کمیسیون‌های انتخاباتی با درست انجام ندادن وظایف‌شان در حق مردم افغانستان جفا روا داشته‌اند.

به گفته‌ی او، پر افتخارترین صحنه‌های مشق دموکراسی و مشارکت داووطلبانه و فعالانه‌ی مدنی مردم به ابزار توهین‌های دوست و دشمن و همچنان به یک نوع سرافگندگی برای مردم افغانستان تبدیل شده است.

معاون رییس‌جمهور علاوه کرد: «کمیسیون‌های انتخاباتی باید بدانند که کاسه‌ی صبر مردم افغانستان لبریز شده و بیش از این نمی‌توانند ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها را تحمل کنند.»

آقای دانش در ادامه گفت که حکومت باید اصلاحات همه‌جانبه را روی دست گرفته و از ضایع شدن حقوق مردم افغانستان جلوگیری کند در غیر آن انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به سرنوشت بدتر از انتخابات پارلمانی رو‌به‌رو خواهد شد.

او درحالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که اخیراً کمیسیون انتخابات با اعلام تاخیر زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به آوردن اصلاحات در این نهاد تاکید کرده است. این کمیسیون گفته است درس‌هایی را که این نهاد از انتخابات پارلمانی آموخته جمع‌بندی و این امر کمیسیون را وادار کرده تا سلسله‌ای از اصلاحات را برای رسیدن به انتخابات بهتر در ساختار، و امور اداری و تخنیکی روی دست گیرد.

حفیظ‌الله هاشمی، دبیر و عضو کمیسیون انتخابات به تاریخ دهم جدی سال جاری به اطلاعات روز گفته بود که برای اجرایی کردن این اصلاحات که در سطح کمیسیون، دبیرخانه‌ی کمیسیون، دفاتر ولایتی، مراحل سیستم و بیومتریک، استفاده از معلمان در روز انتخابات و برخی از موارد قانونی و طرزالعمل‌ها اجرا می‌شود، به زمان بیشتر نیاز بود.

براساس تقویم انتخاباتی، کمیسیون مستقل انتخابات باید 64 روز قبل نتایج ابتدایی و 24 روز قبل نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را اعلان می‌کرد. اما این کمیسیون تاکنون توانسته نتایج ابتدایی ۳۲ ولایت را اعلان کند اما نتایج ابتدایی انتخابات کابل و حوزه‌ی کوچی‌ها تاکنون مشخص نیست.

چالش‌های وکیلان مدافع

در همین حال، معاون رییس‌جمهور در این نشست گفت که با وجود همه تلاش‌ها و فعالیت‌هایی که در سکتور عدلی و قضایی کشور صورت گرفته است، هنوز هم وکیلان مدافع و مساعدین حقوقی با مشکلات و چالش‌های زیاد رو‌به‌رو اند.

آقای دانش گفت که نهادینه نشدن فرهنگ وکالت دفاع و یا مساعدت حقوقی، اهمیت ندادن نهادهای عدلی و قضایی به حق اساسی وکالت دفاع و احترام نگذاشتن به وکیلان مدافع و مساعدین حقوقی در مراحل کشف، تحقیق و محاکمه از چالش‌هایی است که وکیلان مدافع و مساعدین حقوقی با آن مواجه اند.

تعداد کم وکیلان مدافع، ظرفیت مسلکی و علمی پایین وکیلان مدافع و مساعدین حقوقی و کمبود بودجه و پایین بودن معاشات مساعدین حقوقی از دیگر چالش‌هایی است که به گفته‌ی آقای دانش در برابر وکیلان مدافع و مساعدین حقوقی قرار دارد.

او از وزارت عدلیه خواست تا برای حل این چالش‌ها گام‌های عملی را بردارد.

معاون رییس‌جمهور علاوه کرد که ارایه‌ی خدمات عدلی و قضایی به مردم و دسترسی شهروندان به عدالت و حاکمیت قانون یکی از مهم‌ترین عرصه‌های حکومت داری خوب به حساب می‌آید و اگر اصلاحات در سکتور عدلی و قضایی تطبیق نشود هیچ عرصه‌ی دیگری از حکومت‌داری هم اصلاح نخواهد شد.