نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی کابل چرا اعلام نمی‌شود؟

نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی کابل چرا اعلام نمی‌شود؟

بیش از 70 روز از برگزاری انتخابات پارلمانی کشور می‌گذرد و هنوز کمیسیون مستقل انتخابات نتوانسته است نتایج ابتدایی انتخابات کابل را اعلام کند. نتایج انتخابات پارلمانی حوزه‌ی کابل قرار بود در 19 عقرب اعلام شود اما بعدا به دلیل بازشماری آرا به 10 قوس به تاخیر افتاد و تاهنوز هم روشن نیست که چه زمانی اعلام خواهد شد. اما به تازگی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده که روند بازشماری آرای بیش از ۳۰۰ محل رأی‌دهی حوزه‌ی انتخاباتی ولایت کابل را روز شنبه (پانزدهم جدی) آغاز کرده است.

عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات دیروز به روزنامه اطلاعات روز گفت که آرای این محلات به دلیل قلم‌خوردگی شماری از ورق‌های رأی‌دهی، موجود نبودن فورم نتایج مربوط به این محلات و عدم تطابق جدول نتایج، بازشماری و تفتیش می‌شود. آقای ابراهیمی همچنان گفت که هیچ‌گونه شکایتی در مورد این محلات رأی‌دهی وجود ندارد، صرف به دلیل برخی مشکلات فنی بازشماری می‌شود. ابراهیمی می‌گوید که در خلای دو تا سه روز و پس از بازشماری آرای 300 محل رأی‌دهی نتایج ابتدایی انتخابات کابل اعلام می‌شود.

این 300 محل جدا از محلاتی است که چندی قبل کمیسیون مستقل انتخابات آرای آن را بازی شماری کرده‌ بود.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات از ۵۵۸ مرکز رأی‌دهی در حوزه‌ی انتخاباتی کابل، آرای ۱۸۳ مرکز و یک هزار و۲۹۰ محل رای‌دهی را بازشماری و تفتیش کرده بود.

با توجه به این که چندی پیش کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی، آرای انتخاباتی حوزه‌ی کابل را باطل اعلام کرده بود و پس از پادرمیانی، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، به تصمیمش تجدید نظر کرد، حالا این سوال‌ها‌ مطرح است که چه‌چیزی باعث تعویق اعلام نتایج انتخابات پارلمانی حوزه‌ی کابل شده است؟ آیا بازشماری آرا، مشکل انتخابات کابل را حل می‌تواند؟

یوسیف رشید، رییس  نهاد انتخابات آزاد وعادلانه‌ی افغانستان (فیفا) دلیل بازشماری آرا را تکمیل نشدن اسناد و مدارکی می‌خواند که کمیسیون مستقل انتخابات به کمیسیون سمع شکایات انتخابات وعده داده بود.

به باور آقای رشید، باز شماری آرای کابل نه تنها مشکلی را حل کرده نمی‌تواند بلکه باعث نگرانی نهادهای ناظر بر انتخابات نیز شده است. او افزود که فیفا نگران است که با وضعیت بحرانی که در کمیسیون‌ مستقل انتخابات وجود دارد، رقم آرای کابل به «یک میلیون» نرسد.

از سوی هم شماری از احزاب سیاسی، کمیسیون را متهم به دست‌کاری در تقلب آراء در کابل  کرده و یک‌بار دیگر خواهان ابطال آرای حوزه‌ی کابل شده‌اند. نمایندگان این احزاب می‌گویند در مرحله‌ی استخدام کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات، وابستگان نامزدان مشخص و یا وکیلان کابل استخدام شده و این افراد تقلب می‌کنند.

سیف‌الرحمن حبیبی، عضو حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، روز شنبه (15جدی) در یک نشست خبری مشترک با ناظرین انتخاباتی ‌47 حزب گفت که تقلب‌ها در روزهای انتخابات و روند بازشماری آراء در کابل به گونه‌ی گسترده صورت گرفته است. او افزود که تقلب‌های گسترده در حوزه‌ی انتخاباتی کابل صورت گرفته و نیاز است به «منظور رعایت اصل عدالت و شفافیت در انتخابات، این روند در کابل دوباره برگزار شود.»

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که نمایندگان احزاب در رأس افرادی قرار دارند که در کمیسیون مستقل انتخابات دست به تقلب می‌زنند. عبدالعزیر ابراهیمی، معاون سخن‌گوی این کمیسیون گفت که نمایندگان احزاب به شمول کارمندان موقتی کمیسیون مستقل انتخابات، کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی، نهادهای جامعه مدنی که از طرفداران احزاب سیاسی هستند، در تقلب دست دارند: «خود احزاب مداخله می‌کنند در رأس نمایندگان‌شان هستند، نمایندگان احزاب به شمول تعدادی از کارمندان موقت کمیسیون مستقل انتخابات، اعضای جامعه مدنی، کارمندان کمیسیون سمع شکایات و اعضای جامعه مدنی که طرفدار احزاب هستند، دست به تقلب می‌زنند.»

این در حالی است که پیش از این نیز ‌سرپرست امور انتخاباتی ولایت کابل در گزارش خود تقلب کارمندان کمیسیون انتخابات در روند تفتیش و بازشماری آرا را  تأیید کرده و گفته بود که «نظر به اظهارات ناظرین، تیم‌های متقلب دست به اضافه نمودن ۱ الی ۱۵ رای به کاندید مشخص در فورم نتایج می‌زنند. هنگام رسیدگی به شکایت ناظرین متذکره نسبت به تعدد کاندیدان و ازدیاد اوراق رای دشوار است که به سادگی آرای تقلب شده را پیدا نمود.»

فضل‌الله جلالی، سرپرست امور انتخاباتی ولایت کابل از رهبری کمیسیون مستقل انتخابات خواسته بود که جلو تقلب کارمندان کمیسیون را بگیرند.

فیفا نیز می‌گوید که کارمندان پایین رتبه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات که اکثر آن‌ها به ضمانت رهبری و کمیشنران این کمیسیون استخدام شده‌اند، در هنگام تفتیش و بازشماری آراء به نفع نامزدان کار می‌کردند و اصل بی‌طرفی را مراعات نمی‌کرده‌اند.

به گفته‌ی یوسف رشید براساس فهرستی که این نهاد در اختیار دارد، اکثر کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات به ضمانت رهبری و کمشنران کمیسیون استخدام شده‌اند. به باوری آقای رشید، روند استخدام کارمندان انتخابات شفاف نبوده و اکثریت کارمندان ظرفیت کار در این نهاد مهم را ندارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *