واکنش ناتو بر حمله‌ی موتر بمب روز دوشنبه: طالبان به‌جای کشتن مردم، به میز مذاکره حاضر شوند

اطلاعات روز: ناتو یا سازمان پیمان اتلانتیک شمالی حمله‌ی موتر بمب بر کمپ «گرین ویلیج» در کابل را محکوم کرده و از گروه طالبان نیز خواسته است تا از جنگ دست کشیده و به میز مذاکره حاضر شود.

پتریک اندروس، معاون نماینده‌ی ارشد ناتو برای افغانستان امروز سه‌شنبه (25 جدی) در اعلامیه‌ای گفته است: «طالبان باید از ادامه‌ی خشونت در مقابل مردم خویش دست برداشته، به میز مذاکره بپیوندند و برای آوردن صلح در افغانستان کار کنند.»

آقای اندروس همچنان گفته است در حالی که نیروهای امنیتی افغان در برابر تروریزم می‌جنگند و شرایط را برای صلح آماده می‌کنند، متحدان و شرکای سازمان ناتو نیز به حمایت‌اش از نیروهای افغان ادامه می‌دهند.

رییس‌جمهور اشرف غنی نیز ساعاتی پس از وقوع این رویداد، آن‌را محکوم کرده و گفته است: «هدف قراردادن افراد ملکی به خصوص کودکان معصوم، عمل ضد اسلامی و بشری بوده و عاملین جنایت‌کار آن از نفرت مردم و عذاب الهی رهایی نخواهند یافت.»

آقای غنی به نهادهای مربوطه هدایت داده است تا چگونگی وقوع این رویداد را بررسی کرده و به زخمیان و خانواده‌های قربانیان به‌گونه‌ی عاجل رسیدگی کنند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور گفته است: «در حالی‌که ما برای صلح و ثبات و آوردن یک اجماع منطقوی تلاش داریم، دشمن برای سبوتاژ ساختن پروسه‌ی صلح از هر امکانات استفاده می‌کند. …تعهد می‌سپارم که در برابر این جنایت خاموش نخواهیم بود، هم تحقیق می‌کنیم و هم انتقام خواهیم گرفت.»

گفتنی است که حوالی ساعت 7:30 شام دوشنبه یک موتر بمب در نزدیکی کمپ «گرین ویلیج» در مربوطات ناحیه‌ی نهم شهر کابل منفجر شد که در نتیجه چهار نفر به شمول سه نظامی و یک غیرنظامی کشته و 113 غیرنظامی دیگر به شمول 24 کودک و 14 خانم زخمی شدند.

وحید مایار، سخن‌گوی وزارت صحت عامه صبح امروز به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که بیشتر زخمیان در نتیجه‌ی شکستن شیشه‌ی خانه‌های‌شان زخمی سطحی شده بودند که پس از درمان از شفاخانه مرخص شده‌اند.

گروه طالبان مسئولیت این رویداد را بر عهده گرفته و ادعا کرده است که این حمله توسط یک فرد انتحاری این گروه به‌نام «معتصم لوگری» انجام شده است.