هشدار اداره‌ی هواشناسی از بارندگی شدید در 32 ولایت کشور

هشدار اداره‌ی هواشناسی از بارندگی شدید در 32 ولایت کشور

ریاست هواشناسی در اداره‌ی مستقل هوانوردی ملکی از احتمال ریزش برف و باران شدید همراه با سیلاب در بیشتر ولایت کشور هشدار داده است.  براساس هشدار این اداره، ولایت‌های کنر، نورستان، پنجشیر، لغمان، کاپیسا، پروان، کابل، وردک، بامیان، غزنی، دایکندی، ارزگان، غور، ننگرهار، لوگر، خوست، پکتیا، پکتیکا، زابل، بغلان، قندوز، سمنگان، سرپل، جوزجان، فاریاب، بادغیس و قسمت‌های از بدخشان، تخار، بلخ، قندهار، هلمند و فراه به‌شمول سالنگ‌ شمالی و جنوبی شاهد برف‌باری و بارندگی شدید خواهد بود که در بعضی مناطق سیلاب نیز در پی خواهد داشت.

به گفته‌ی این اداره، مقدار برف باری در این ولایت‌ها بین ۲۰ الی۳۰ سانتی متر و مقدار بارندگی بین ۱۵ الی۲۰ ملی متر پیش‌بینی می‌شود. برف‌باری و بارندگی همراه با سیلاب در روزهای ۲۹ و سی‌ام جدی پیش‌بینی شده است.

براساس پیش‌بینی اداره‌ی هواشناسی، ولایت کابل در روز یک‌شنبه نیز شاهد برف‌باری خواهد بود. در کابل روز شنبه نیز برف‌ بارید که در برخی‌ ساحات شهر کابل سیلاب جاری شد. ولایت بامیان در مرکز افغانستان افزون به روز شنبه در روز یک‌شنبه نیز شاهد برف‌باری همراه باد خواهد بود.


نقشه‌ی وضع بارندگی در هفته‌ی جاری

ریاست هواشناسی چندی پیش به اطلاعات روز گفته بود که براساس پیش‌بینی‌ها در زمستان و بهار پیش‌رو نقاط مختلف افغانستان شاهد برف‌باری و بارندگی بیشتر نسبت به سال گذشته خواهد بود. به گفته‌ی این اداره، برف‌باری و بارندگی در زمستان و بهار پیش‌رو «نورمال» (عادی) پیش‌بینی می‌شود که در این صورت افغانستان در سال آینده دچار خشک‌سالی نخواهد شد.

تاکنون ولایت‌های مختلف شاهد افزایش برف‌باری و بارندگی نسبت به سال گذشته بوده است.

برف‌باری‌های شدید اخیر در ولایت بدخشان راه‌های مواصلاتی ۱۲ ولسوالی را با مرکز این ولایت مسدود کرده است. همچنان روز جمعه، ۲۸ جدی مقام‌های محلی بدخشان گفتند که در اثر برف‌کوچ در منطقه‌ی زرنداب ولسوالی راغستان هشت تن جان دادند و دو نفر دیگر زخمی شدند. سخن‌گوی والی بدخشان به رسانه‌ها گفته که در شماری از ولسوالی‌های دیگر ولایت بدخشان از جمله ولسوالی‌های مایمی و تگاب نیز برف‌کوچ سرازیر شده، اما تلفاتی در پی نداشته است.

روز جمعه برف‌کوچ در ولسوالی راغستان بدخشان جان هشت تن را گرفت

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث روز شنبه گفت که توفان در سالنگ شمالی سنگین است و براساس پیش‌بینی ممکن در روز یک‌شنبه نیز ادامه یابد. این اداره از شهروندان خواست در صورتی‌که ضرورت عاجل نداشته باشند، الی مساعد شدن هوا از سفر کردن در مسیر سالنگ‌ها خودداری کنند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث چه آمادگی دارد؟

حشمت بهادری، معاون سخن‌گوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید در ولایت‌های که برف‌باری‌های شدید پیش‌بینی شده، این اداره برای کمک به نیازمندان و آسیب‌دیدگان حوادث آمادگی دارد.

آقای بهادری به اطلاعات روز گفت که مواد غذایی و غیرغذایی و مقداری پول نقد  ـ از 3 میلیون افغانی تا 5 میلیون افغانی ــ در اختیار ریاست رسیدگی به حوادث آن ولایت‌ها قرار داده شده که در صورت بروز حوادث به آسیب‌دیدگان توزیع کند.

او گفت: «برنامه‌ی زمستانی هم قسمی است که ما پول نقد و مواد غذایی و غیرغذایی در ریاست‌های ولایت‌ها و ولسوالی‌های که احتمال بارش شدید و برف‌کوچ می‌رود، تدارک دیده شده و در صورت ضرورت به نیازمندان توزیع می‌شود. کمک به بی‌جا‌شدگان و کسانی که از اثر حوادث آسیب می‌بینند به شکل عادی پیش می‌رود و وزارت رسیدگی به حوادث منحیث یک نهاد کمک‌رسان متعهد است که کمک‌ها را در تمام نقاط کشور به آسیب‌دیده‌ها برساند.»

به گفته‌ی او، برف‌روبی شاهراه‌ها در ولایت‌های دایکندی، میدان‌وردک، بامیان، سالنگ شمالی و جنوبی و دیگر ولایت‌ها با همکاری و هماهنگی وزارت‌های انکشاف دهات و فواید عامه همه‌روزه جریان دارد. آقای بهادری افزود که برف‌روبی و بازگشایی راه‌های مواصلاتی ۱۲ ولسوالی بدخشان با مرکز این ولایت نیز جریان دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *