باابن خندون

سخیداد هاتف
چه کسی در انتخابات پیروز شده است؟ این سوالی است که بر سر پاسخش ملت هیچ‌توافقی ندارد. این را می‌توان در جواب‌هایی دید که می‌دهند:
روشنفکر تا دندان معترض: در این انتخابات مردم افغانستان با مشارکت گسترده در انتخابات یک تف بزرگ به صورت همه‌ی نامزدها انداختند و به آنان فهماندند که دیگر آن دوره گذشته است که کسی فکر کند مشارکت گسترده به معنای تأیید انتخابات است. در این انتخابات برنده‌ی اصلی مردم آگاهی بودند که با رای دادن به نامزدهای مختلف نشان دادند که هیچ‌کدام از آنان را نمی‌خواهند و اگر رای می‌دهند، به خاطر آن است که دیگر نمی‌خواهند در برابر شب ظلمانی و تیره و تاریک و مهتاب‌زدایی شده‌ی انتخابات سکوت کنند.
ذبیح‌الله مجاهد: ملت پیروز شد. برای انتخاباتی که ما در وزیرستان برگزار کردیم، یک گاو‌صندوق گذاشته بودیم که مردم رای خود را در آن بیندازند. مردم تا مطلع شدند که گاو‌صندوق گذاشته‌ایم، همه آمدند و به طالبان کرام رای دادند. تقلب هم در آن‌جا صفر بود. ما یک حوض را پر از رنگ ماورای بنفش کرده بودیم و رای‌دهند‌گان را وادار می‌کردیم که پس از رای دادن در آن حوض غسل کنند. خود من همین حالا مثل یک خرس سیاه هستم.
حامد کرزی: ما پیروز هستیم. من گفتم ما شیر هستیم، بچه‌ها ریش‌خند کردند. شیر نیستیم چیستیم؟ خیر است اگر انتخابات به دور دوم رفت. شاید به خیر ما باشد. به دور سوم برود، به چهارمش هم می‌رویم. والله به پنجمش هم می‌رویم. تا یک زعیم صحیح پیدا نکنیم، پیش می‌رویم. این خارجی‌ها ما را نمی‌شناسند. حیف که فعلا کسی از خارجی‌ها این‌جا نیست که همراهش کشتی می‌گرفتیم. من می‌گویم، بیایید همین قسم که به دور پنجم و ششم و خدا می‌داند هفتم و هشتم انتخابات می‌رویم، بیل بگیریم و وطن خود را هم آباد کنیم.
عبدالله عبدالله: ملت به آرزوی خود رسید. تیم ما پیروز شد. من به شما قول می‌دهم که رای‌تان این دفعه احترام خواهد شد. خدا کند تقلب نباشد. خدا کند شفاف باشد. به امید خدا ظفر آمده. نه، گریه نمی‌کنم. صدایم همین طور است. پیروزی رسیده. اگر تقلب کردند و پیروزی را از ما گرفتند، خدا از حلق‌شان بگیرد. دفعه‌ی پیش تقلب شد‌ و شما خوب به یاد دارید. من این دفعه محکم می‌ایستم. هر‌چه پیش کنند، ما از کنار شما دور نخواهیم شد انشا‌الله.
اشرف غنی احمدزی: اگر تقلب نشده باشد، ما و قهرمان ملی کشور، استر جنرال عبدالرشید دوستم‌- بزرگ‌ترین چهره‌ی مقاومت ملی‌مان- و نیز یگانه حقوق‌دان خبره‌ی ما، استاد عزیز سرور دانش و این جانب پیروزیم. اگر تقلب شده باشد و راه کنترول تقلب هم وجود نداشته باشد، من شکست خورده‌ام، دوستم شکست خورده و سرور هم شکست خورده. حتا در همین صورت هم، من از برادر عزیزم‌، حامد کرزی، رییس جمهور خردمند کشور تشکر می‌کنم که به ما فرصت داد نامزد شویم.
زلمی رسول: نتیجه هنوز معلوم نیست. باید صبر کنیم می‌شود یا نمی‌شود. ما نتیجه را قبول داریم، هر‌چه باشد. اگر شکست خوردیم، از راه‌های دیگر به وطن خدمت خواهیم کرد. اگر پیروز شدیم و من تأکید می‌کنم که اگر پیروز نشویم، حتما کدام چیز خراب شده، باز به وطن خدمت زیادتر خواهیم کرد. به عبارت دیگر، ما پیروز شده‌ایم و من تعجب می‌کنم که اگر من شکست بخورم، دیگر چه کسی پیروز خواهد شد. منظور من این نیست که خدای نخواسته من حتما باید پیروز شوم، ولی به‌راستی شکست خوردن من خودش یک معجزه است.