پایان مذاکرات شش روزه‌ی دوحه: «امریکا روند صلح افغانستان را با جدیت پی‌گیری می‌کند»

اطلاعات روز: همزمان با پایان مذاکرات شش روزه میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان در قطر، وزارت خارجه‌ی امریکا اعلام کرده است که پیشرفت‌های قابل توجهی در مذاکرات با گروه طالبان صورت گرفته و این کشور با جدیت روند صلح افغانستان را پی‌گیری می‌کند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه‌‎ی امریکا در صفحه‌ی رسمی توییتر خود نوشته است که ایالات متحده‌ی امریکا در مورد پی‌گیری روند صلح افغانستان، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و جلوگیری از تبدیل شدن این کشور به فضای بین‌المللی تروریزم، جدی است.

آقای پومپئو در ادامه گفته است که ایالات متحده‌ی امریکا با دولت افغانستان و تمام طرف‌های ذی‌نفع تلاش می‌کند تا حاکمیت، استقلال و رفاه در افغانستان را تقویت کند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه وزارت خارجه‌‎ی امریکا برای صلح افغانستان نیز اعلام کرده است که در این دور گفت‌وگوها پیشرفت‌های مهمی صورت گرفته اما تاکنون توافقی به‌دست نیامده است.

آقای خلیل‌زاد شنبه شب (6 دلو) در صفحه‌ی رسمی توییتر خود نوشته: «پس از شش روز مذاکره در قطر برای مشورت عازم افغانستان هستم. نشست‌ها در این‌جا بیش از هر زمان دیگری سازنده بود. پیشرفت‌های مهمی روی مسایل حیاتی به‌دست آمده است.»

او همچنان نوشته است تا زمانی که روی مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس همه‌جانبه با گروه طالبان توافقی نشود، روی مسایلی دیگر توافق نخواهد شد.

خلیل‌زاد در ادامه گفته است: «کار ما ادامه دارد و مذاکرات به‌زودی از سر گرفته می‌شود. مسایلی باقی مانده که باید حل شود. تا زمانی‌که روی همه مسایل توافق نشود، توافقی در کار نیست. مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس همه جانبه قطعا از جمله‌ی این مسایل است.»

آقای خلیل‌زاد این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در گروه طالبان گزارش کرده است که نمایندگان این گروه با هیأت مذاکره‌کننده‌‎ی امریکایی برای پایان دادن جنگ 17 ساله در افغانستان به توافق رسیده‌اند.

در گزارش رویترز آمده است که دو طرف همچنان به توافق رسیده‌اند که نیروهای خارجی در طول 18 ماه پس از امضای این توافق‌نامه،‌ خاک افغانستان را ترک کنند.

به نقل از این منابع، گروه طالبان گفته است که پس از نهایی‌سازی جدول زمانی آتش‌بس و اجرای آن، با حکومت افغانستان نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

پیش از این گزارش شده بود که نمایندگان امریکا و گروه طالبان در چهارمین دور مذاکرات‌شان در دوحه روی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و این‌که کابل برای هیچ کشوری تهدید نباشد، به توافق رسیده‌اند.

از سوی هم دور چهارم مذاکرات امریکا و گروه طالبان در حالی انجام شده است که تاکنون موضع این گروه در مورد مذاکره‌ی مستقیم و رو در رو با حکومت افغانستان تغییر نکرده است.

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد که خودش را سخن‌گوی گروه طالبان معرفی می‌کند، در اعلامیه‌ای گفته است که در این دور مذاکرات بر اساس آجندا در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و دیگر مسایل مهم و مربوطه بحث و پیشرفت صورت گرفت.

مجاهد گفته است: «اما چون موضوعات سنگین است و به بحث‌های زیادی نیاز دارد، فیصله صورت گرفت که در مورد بعضی مسایل لاینحل نشست‌های دیگری انجام خواهد شد.»

سخن‌گوی گروه طالبان گزارش‌های منتشر شده در مورد آتش‌بس و این‌که طالبان با حکومت افغانستان مذاکره خواهد کرد، را رد کرده است.