خلیلزاد: افغان‌ها اختلاف‌های سیاسی‌ را کنار بگذارند و از فرصت استفاده کنند

خلیلزاد: افغان‌ها اختلاف‌های سیاسی‌ را کنار بگذارند و از فرصت استفاده کنند

اطلاعات روز: زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای گفت‌وگوهای صلح افغانستان می‌گوید که گفت‌وگوهای اخیر در دوحه با نمایندگان طالبان، فرصت مناسبی در اختیار افغان‌های قرار داده است تا آنان اختلاف‌های سیاسی‌شان را کنار بگذارند و از این فرصت با شتاب استفاده کنند.

سفارت امریکا در کابل، امروز (دوشنبه، هشتم دلو) با نشر خبرنامه‌ای گفته که آقای خلیلزاد در کابل در نشستی با خبرنگاران گفته که در دیدار اخیرش با طالبان در دوحه پیشرفت‌های قابل توجهی صورت گرفته است. بنا بر این، افغان‌ها اختلاف‌های سیاسی‌شان را کنار بگذارند و از این فرصت استفاده کنند.

«از این فرصت استفاده کنید. ما فرصت این را داریم که از فجایع آینده جلوگیری کنیم، به چهل سال جنگ نقطه پایان بگذاریم؛ یک پایان خوب. من از همه می‌خواهم که به این مناسبت از خود تحرک نشان دهند و من امیدوارم که چنین خواهد شد.»

او گفته که در مذاکرات چند روزه در دوحه با نمایندگان طالبان روی مسایل حیاتی و مهم توافق شده است اما اشاره نکرده که روی چه مسایلی.

در همین حال وی گفته: «قبل از این که بگوییم تلاش‌های ما نتجه‌بخش بوده است، کارهای زیادی مانده که انجام بدهیم، اما من معتقدم که ما پیشرفت قابل توجه داشته‌ایم.»

آقای خلیلزاد در پیوند به زمان‌بندی مذاکره با طالبان گفته: «ما بخاطر مردم افغانستان عجله داریم که هرچه زودتر بتوانیم خشونت را پایان دهیم. ما نمی‌توانیم وضعیت (گفت‌وگوها) را در یک موقعیت نامطمیین ترک کنیم. ما نیاز داریم که روند را تکمیل کنیم.»

در همین حال آقای خلیلزاد گفته که او طالبان را به گفت‌وگوی مستقیم با دولت افغانستان تشویق کرده است: «سیاست ما این است که یک گفت‌وگوی بین‌الافغانی شکل بگیرد. این پیام را که من طالبان را به مذاکرات بین‌الافغانی تشویق کرده‌ام، به دولت افغانستان رساندم. افغان‌ها برای شکستن این بن‌بست نیاز به گفت‌وگوی بین الافغانی دارند. کلید حل مشکلات افغان‌ها اکنون در دست خود افغان‌ها است.»

آقای خلیلزاد در واکنش به این بگومگوها که افغان‌ها در پروسه صلح سهیم نیستند گفته: «این که می‌گویند افغان‌ها در پروسه صلح سهیم نیستند، یک روایت نادرست است. خواست افغان‌ها در این مذاکرات در نظر گرفته شده است. موضوعات زیادی است که باید درنظر گرفته شود. نگرانی عمده‌ی ما امنیت و ثبات افغانستان است. نگرانی افغان‌ها از امنیت قابل درک است. ما مشترکا کار می‌کنیم که به یک آتش‌بس همه‌جانبه دست یابیم. برای دست‌یابی به این اهداف ما با دولت افغانستان و شرکای بین‌المللی خود روی یافتن یک میکانیزم تطبیقی کار می‌کنیم.»

وی افزوده که او در مورد حکومت موقت با طالبان صحبت نکرده است.

در همین حال رییس جمهور غنی امروز گفته که تلاش‌های امریکا بخشی از برنامه صلح به مالکیت دولت افغانستان است.

رییس‌جمهور غنی همچنین گفته که طالبان به‌جای «تطبیق پلان بیگانه‌ها»، با حکومت افغانستان گفت‌وگو کنند: «گروه طالبان پلان‌های شوم بیگانگان را کنار گذاشته و اراده‌ی افغانی خود را تمثیل کند، به خواست افغان‌ها لبیک گفته و مذاکرات با دولت را جدی بیگرد.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *