ترمپ: اگر گفت‌وگوهای صلح افغانستان به نتیجه برسد، نیروهای خود را خارج می‌کنیم

اطلاعات روز: دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا گفته است در صورتی که گفت‌وگوهای صلح افغانستان به نتیجه برسد، نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد کرد.

آقای ترمپ روز پنج‌شنبه (11 دلو) در نشستی در واشنگتن در مورد صلح افغانستان گفته است: «شما می‌بینید که چه در حال اتفاق افتادن است و من نمی‌توانم بگویم که این یک تضمین است؛ زیرا ما نزدیک به 19 سال است که در افغانستان حضور داریم و نخستین بار آن‌ها در مورد رسیدن به یک توافق گفت‌وگو می‌کنند، اگر این کار انجام شود ما مردم خود را دوباره به خانه می‌آوریم.»

ترمپ در عین حال گفته است که امریکا در 18 سال گذشته نخستین بار وارد گفت‌وگوهای جدی با گروه طالبان شده است.

رییس‌جمهور امریکا این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که پیشتر روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی گفته بود که رییس‌جمهور اشرف غنی در نامه‌ای به دونالد ترمپ، از او خواسته است تا یک گروه کاری از دو طرف معرفی شده و در مورد مصارف و ساحه‌ی پوشش و حضور سربازان امریکایی بحث کنند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، رییس‌جمهور غنی نسبت به خروج کامل سربازان امریکایی از افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

 آقای غنی در این نامه پیش‌بینی کرده که در مصارف حفظ و مراقبت نیروهای امریکایی احتمالا حدود دو میلیارد دالر و نیز در شمار این نیروها تا سه هزار نفر کاهش به میان آید.

این نگرانی‌های رییس‌جمهور افغانستان در حالی مطرح شده است که حکومت افغانستان به تاریخ 30 قوس سال جاری در واکنش به احتمال خروج حدود هفت هزار نیروی امریکایی از افغانستان گفته بود که خروج این نیروها هیچ تأثیری روی امنیت افغانستان ندارد.

هارون چخانسوری، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در آن زمان گفته بود: «این‌که چند هزار نیروی خارجی که بیشتر در آموزش،‌ مشوره‌دهی،‌ همکاری تخنیکی و جنگی با نیروهای افغان سهم دارند، از افغانستان خارج شوند، هیچ‌گونه تأثیری روی تأمین امنیت ندارد؛ زیرا در چهار‌ونیم سال گذشته مسوولیت تأمین امنیت به‌گونه‌ی کامل در دست افغان‌ها بود.»

همزمان با این، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان با اشاره به گفت‌وگوهای شش روزه‌ی اخیرش با نمایندگان طالبان در قطر گفته است: «ما روی دو موضوع حیاتی و مهم پیشرفت‌های قابل توجه داشته‌ایم: مبارزه با تروریسم و خروج نیروها. این به این معنی نیست که کار تمام شده است. حتی این دو موضوع هم تا کنون نهایی نشده است و کارهای دیگر روی موضوعات مهم مثل گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و آتش‌بس کامل، مانده است که انجام شود.»

آقای خلیل‌زاد همچنان در صفحه‌ی توییتر خود نوشته است که جنگ چهل ساله‌ی افغانستان با یک نشست حل نمی‌شود حتی اگر آن نشست نزدیک به یک هفته به درازا بکشد.