عبدالله: پراکندگی در میان ما میدان تبلیغات را به‌دست طالبان داده است

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور می‌گوید که به نسبت تشتت و پراکندگی میان خود افغان‌ها،‌ میدان تبلیغات به‌دست طالبان افتاده و این گروه با بردن میدان تبلیغاتی، به یک دست‌آورد دست یافته‌ است.

آقای عبدالله که امروز (دوشنبه، 15 دلو) در نشستی با مسئولان رسانه‌ها صحبت می‌کرد، گفت: «به نسبت تشتت و پراکندگی در بین خود ما میدان تبلیغات به دست طالبان است، طالبان میدان تبلیغاتی را بردند. این برای‌شان یک دست‌آورد است. در حالی که به جنایت هم ادامه می‌دهند، اما این‌طور نشان می‌دهند که میدان به دست آن‌ها است. این مسئولیت دسته جمعی کل ما است که نگذاریم این کار صورت بگیرد.»

او همچنان گفت که دولت افغانستان باید از کم‌ترین فرصت برای رسیدن به صلح استفاده کرده و در این زمینه هیچ تشویشی نباید داشته باشد.

به گفته‌ی او، طالبان به وارد شدن به گفت‌وگو با مردم و دولت افغانستان، حاضر نیستند و این گروه فکر می‌کنند که با بحث خروج نیروهای خارجی جایگاه‌شان تقویت شده و ضرورت به گفت‌وگو نیست.

رییس اجرایی افزود که موجودیت هیأتی که تمام گروه‌های سیاسی خود را در آن ببینند، به روند صلح کمک می‌کند.

نشست مسکو

رییس اجرایی کشور در مورد برگزاری نشست مسکو نیز گفت که جریان‌های سیاسی حق دارند با گروه طالبان مذاکره کنند اما این مذاکرات باید بنا بر اصولی انجام شود که در آن منافع ملی، دفاع از حق مردم و حفظ دست‌آوردهای افغانستان در بخش‌های مختلف در اولویت قرار داشته باشد.

آقای عبدالله این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که قرار است یک هیأت متشکل از شخصیت‌ها، نمایندگان احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان برای شرکت در نشست مسکو به روسیه برود.

در اعلامیه‌ی این هیأت که روز یک‌شنبه از آدرس دفتر مطبوعاتی حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور منتشر شده،‌ آمده است که این هیأت نشست مسکو را یک فرصت مهم برای آغاز گفت‌‎وگوهای بین‌الافغانی دانسته و امیدوار است که این نشست دست‌آوردهای مثبت در این زمینه داشته باشد.

گفتنی است که روسیه از محمداسماعیل خان،‌ عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی، عطامحمد نور، رییس اجرایی این حزب، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و شماری دیگر از رهبران سیاسی برای شرکت در نشست مسکو دعوت کرده است.

بیشتر کسانی که در نشست مسکو دعوت شده و قرار است به روسیه بروند، گفته‌اند که در این نشست از نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی و دیگر ارزش‌های کشور دفاع خواهند کرد.

از حکومت افغانستان به‌دلیل حصول اطمینان از حضور نمایندگان گروه طالبان در این نشست، دعوت نشده است.

وزارت خارجه‌ی افغانستان گفته است که برگزاری این نشست به صلح افغانستان کمک نمی‌کند.

نشست مسکو قرار است فردا (سه‌شنبه، 16 دلو) میان نمایندگان گروه طالبان و سران احزاب سیاسی افغانستان در مسکو برگزار شود.

گروه طالبان اعلام کرده است که یک هیأت ده نفری این گروه در نشست مسکو شرکت می‌کند و قرار است موقف شرعی و اصولی و همچنان پالیسی و خط مشی طالبان در پیوند به پایان حضور امریکا در افغانستان و تأمین صلح در این کشور را توضیح دهد.

در اعلامیه‌ی گروه طالبان که امروز (دوشنبه، 15 دلو) منتشر شده، آمده است که این هیأت به ریاست شیرمحمد عباس استانکزی، رییس پیشین دفتر سیاسی طالبان در قطر، در نشست مسکو شرکت خواهد کرد.

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان

رییس اجرایی کشور در مورد خروج بخشی از نیروهای امریکایی از افغانستان نیز گفت که ایالات متحده‌ی امریکا در استراتژي جنوب آسیا، حضور نیروهایش را مشروط به شرایط حاکم در افغانستان کرده است و نحوه‌ی همکاری و حمایت آن‌ها نیز به همین اساس تنظیم می‌گردد.

آقای عبدالله افزود که بحث حضور دایمی و پایگاه دایمی ایالات متحده‌ی امریکا در افغانستان هیچ وقت مطرح نشده و هیچ موافقه‌ی در این باره وجود ندارد. به گفته‌ی او تعهداتی برای مبارزه با تهدیدات مشترک علیه صلح، منطقه و منابع کشورها وجود دارد که بر اساس آن همکاری‌ها ادامه می‌یابد.

رییس اجرایی در بخشی از سخنانش گفت: «اگر تصمیم گرفته شود که بخشی از نیروهای خارجی از افغانستان بیرون ‌شوند آیا این پایان دنیا برای افغانستان خواهد بود و همه منتظر قیامت باشیم. نه! همین اکنون، بیشترین مسئولیت تأمین امنیت به عهده‌ی نیروهای امنیتی و دفاعی ماست که در سراسر افغانستان در دفاع از مردم قرار دارند.»

آقای عبدالله خاطر نشان کرد که تا هنوز دستور کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان از سوی دولت امریکا صادر نشده است.

این در حالی است که دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا به تازگی در مصاحبه با تلویزیون «سی‌بی‌اس» امریکا گفته است که بخشی از نیروهایش را برای کارهای اطلاعاتی در افغانستان حفظ خواهد کرد.

او پیش از این گفته بود در صورتی که گفت‌وگوهای صلح افغانستان به نتیجه برسد، نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد کرد.