عبدالله: طالبان در گفت‌وگوهای صلح نیت واقعی ندارند بلکه امتیاز می‌خواهند

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که نیت گروه طالبان در پروسه‌ی صلح واقعی نیست و آنان برای کسب امتیاز و تبلیغات به این پروسه پیوسته‌اند.

آقای عبدالله که امروز (دوشنبه، 22 دلو) در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد، با اشاره به جنگ ۴۰ ساله‌ی افغانستان افزود: «متأسفانه پس از خروج نیروهای شوروی از کشور، صلح هنوز در افغانستان استقرار نیافته است و جنگ ادامه دارد. عامل اصلی و یگانه عامل آن، لجاجت گروه طالبان است.»

به گفته‌ی او، طالبان تا کنون نیت‌شان را برای واردشدن به مذاکره‌ی واقعی صلح در کشور، ثابت نکرده است.

رییس اجرایی کشور گفت: «وقتی که طرف صلح می‌رویم، باید سازش صورت گیرد و قدم‌هایی برداشته شود و نمی‌شود که در مذاکرات اصرار به مسایلی کنیم که مورد علاقه‌ی ما می‌باشد. صلح قربانی دارد، اما قربانی به معنای قربانی آرمان مردم نیست.»

او با تأکید بر مبارزه‌ی سیاسی و مسالمت‌آمیز جناح‌های مخالف دولت در کشور افزود که در مذاکرات و گفت‌وگوهای صلح، جایگاه و قربانی مردم افغانستان برای حفظ دست‌آوردها، از جمله «جمهوری اسلامی افغانستان، قانون اساسی کشور، نیروهای دفاعی و امنیتی و حقوق فردی اتباع کشور» باید در نظر گرفته شود.

آقای عبدالله تأکید کرد که بدون در نظر گرفتن جایگاه و قربانی مردم افغانستان، هیچ نوع صلحی تحقق‌پذیر نیست.

او هم‌چنان گفت: «نظام و قانون اساسی کشور ادامه پیدا می‌کند و هر کسی که جنگ را ترک کنند و با گروه‌های تروریستی رابطه‌ی خود را قطع کند و بخواهد که در سایه‌ی نظام جمهوری اسلامی افغانستان در صلح زندگی کنند، او را مردم افغانستان استقبال می‌کند.»

رییس اجرایی کشور در حالی این گفته‌ها را مطرح می‌کند که نشست مسکو پنج روز پیش (چهارشنبه، ۱۷ دلو) میان بیش از ۴۰ چهره‌ی سیاسی کشور و نمایندگان طالبان برگزار شده بود. آنان با اعلام قطع‌نامه‌ی ۹ فقره‌یی از این نشست که در غیبت حکومت وحدت ملی برگزار شده‌بود، خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان شدند.

پیش ازآن چهارمین دور نشست میان نمایندگان امریکا و طالبان حدود دو هفته‌ی یعنی اوایل ماه جاری خورشیدی در قطر برگزار شده بود. وزارت خارجه‌ی امریکا پس از پایان این نشست اعلام کرد که در این نشست پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته و در باره‌ی چارچوپ کلی صلح با طالبان توافق شده است.