KABUL, 17 January 2019 - The United Nations Secretary-General's Special Representative for Afghanistan and head of UNAMA Tadamichi Yamamoto, Meet with Dr. Sima Samar the Chairperson of the Afghanistan Independent Human Rights Commission (AIHRC) at Alpha Compound in Kabul.Photo UNAMA / Fardin Waezi.

سیما سمر: زنان باید در گفت‌وگوهای صلح سهیم باشند

اطلاعات روز: سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز (سه‌شنبه، ۲۳ دلو) با انتقاد از نقش کم‌رنگ زنان در گفت‌وگوهای صلح، گفت که باید زنان در این گفت‌وگوها سهیم شوند.

خانم سمر که در نشست «نقش زنان در تأمین عدالت و حقوق بشر» در کابل صحبت می‌کرد، افزود که زنان از صلح و آمدن طالبان هراس دارند و باید زنان در این گونه مسایل، حضور معناداری در جامعه داشته باشند.

او در خطاب به زنان گفت: «حق را کسی به ما تحفه نمی‌دهد. ما باید قربانی بدهیم و با جدیت در صحنه حضور داشته باشیم. زنان باید بدانند که در پروسه‌ی صلح چه می‌گذرد.»

رییس کمیسیون حقوق بشر افغانستان تأکید کرد که به زنان باید در گفت‌وگوهای صلح اطمینان داده شود که «با زور کیبل محبوس در خانه‌ها نشوند و در صدد پیداکردن چادری نباشند.»

خانم سمر هم‌چنان افزود که شامل‌کردن قربانیان جنگ در گفت‌وگوهای صلح از دیگر مواردی است که در روند صلح مدنظر گرفته نشده است و باید قربانیان به‌گونه‌ی مستقیم در این گفت‌وگوها شرکت داشته باشند.

از سویی، او در این نشست در خطاب به زنان قاضی گفت که برای التیام‌بخشیدن به زخم‌های شهروندان کشور، به یک سیستم عدلی و قضایی کارا نیاز است که این قاضیان زن می‌توانند زمینه‌ی دسترسی به عدالت را برای شهروندان کشور فراهم کنند.

خانم سمر از آنان خواست که در اجرای عدالت با اعتماد به نفس تصمیم بگیرند و هراسی از اجرای آن نداشته باشند.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر هم‌چنان با اشاره به پیشرفت روند صلح گفت که حکومت باید جزئیات آن را با مردم افغانستان شریک کنند.

او گفت: «اگر جزئیات پیشرفت‌های صلح به مردم گفته نشود، همه به این پروسه شک و نسبت به آن احساس ناامنی می‌کنند، اما در صورتی که قضیه شفاف باشد، شک و نگرانی‌ها در پیوند به پروسه‌ی صلح کاهش می‌یابد.»