«اشرف غنی با استفاده از امکانات دولتی برای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری تهدید خلق می‌کند»

اطلاعات روز: شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که رییس‌جمهور اشرف غنی با راه‌اندازی جنگ روانی علیه نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری برای آن‌ها تهدیدات امنیتی خلق می‌کند.

محمد محقق، معاون دوم دسته‌ی انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمدحنیف اتمر امروز (شنبه، 27 دلو) به نمایندگی از این شورا در یک نشست خبری در کابل گفت که اشرف غنی برای جمع‌آوری امکانات دولتی‌ای که برای حفاظت از شخصیت‌های رجال برجسته‌ی کشور در نظر گرفته شده است، اقدام کرده است.

او افزود: « خلع سلاح افراد و پس‌گرفتن امکانات دولتی از شخصیت‌های برجسته‌ی نظام، این‌گونه تلقی می‌شود که امکانات دولت، ملکیت شخصی رییس‌جمهور است؛ در حالی‌که این امکانات از کمک‌های بین‌المللی است و مربوط بیت‌المال می‌شود.»

آقای محقق در عین حال تأکید کرد که تیم حاکم این تهدیدات را به‌خاطری خلق می‌کند که شماری از شخصیت‌های برجسته‌ی کشور به تیم انتخاباتی او نپیوسته‌اند.

معاون دوم دسته‌ی انتخاباتی صلح و اعتدال همچنان در مورد برکناری و جاگزین مقام‌های بلند رتبه‌ی کشور از جمله وزیران، والیان و شماری از معینان وزارت‌های مختلف گفت که این اقدام رییس‌جمهور در شرایط کنونی خلاف قانون است و کمپین انتخاباتی محسوب می‌شود. او گفت که در آستانه‌ی کمپین انتخابات، تغییرات و تبدیلات در ادارات دولتی آغاز شده است که باید جلوگیری شود.

آقای محقق از جامعه‌ی جهانی که به گفته‌ی او ضامن دموکراسی در افغانستان است، نیز خواست که مراقب این اقدام‌های فراقانونی رییس‌جمهور غنی باشد.

استفاده از امکانات دولتی برای پیشبرد اهداف انتخاباتی مورد دیگری بود که از سوی محقق مطرح شد. او گفت که اشرف غنی برخی پروژه‌های خیالی را که چندین بار افتتاح شده، به‌خاطر کمپین انتخاباتی دوباره افتتاح می‌کند.

به گفته‌ی او رییس‌جمهور غنی باید در یک بازی شفاف وارد مبارزات انتخاباتی شود.

معاون دوم دسته‌ی انتخاباتی صلح و اعتدال در عین حال تأکید کرد: «رییس‌جمهور با برکناری اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، تلاش دارد که در انتخابات ریاست‌جمهوری مداخله کند. رییس‌جمهور، شماری از ولایت‌ها را تهدید کرده که نتیجه‌ی انتخابات مجلس نمایندگان را تغییر بدهد.»

این در حالی است که انتخابات پارلمانی به تاریخ 28 و 29 میزان در 33 ولایت کشور به استثنای ولایت غزنی برگزار شد. کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون توانسته نتایج نهایی 18 ولایت را اعلام کند. نتایج نهایی 15 ولایت دیگر به شمول ولایت کابل تا هنوز اعلام نشده است.

از سوی هم هفته‌ی گذشته تمامی اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی بر اساس قانون جدید انتخابات از وظایف‌شان برکنار و به دادستانی کل معرفی شدند. قرار است تا کمتر از ده روز دیگر کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی از سوی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاب شوند.

دیدگاه‌های شما
  1. سلام. کسی باشد بپرسد که چرا چنین انتقادها توسط یونس‌قانونی معاون اول تیم مطرح نمی گردد که از زبان محقق معاون دوم در حالی‌که همه میدانیم روابط وی از آغاز نظام تا حال با اشرف‌غنی خوب نبوده مطرح می‌گردد. در فضای سیاسی کشور هرکسی که حرف می‌گوید، تنها از آدرس خودش نه بلکه از یک‌قوم عمده افغانستان تلقی می‌شود. درست که مردم هزاره با عمل‌کرد های جناب محقق در تضاد قرار دارند، اما و چه ما بخواهیم یا نخواهیم حاضر همین‌آدم و جناب خلیلی نزد سیاسیون کشور و نمایندگان جامعه جهانی بعنوان نمایندگان و سیاسیون هزاره محسوب اند؛ و مکلفیت این‌ها است که چگونگی تعامل با سیاسیون پشتون، تاجیک و اوزبیک را بررسی نموده و برای اجرای تعاملات سیاست در افغانستان آمادگی بگیرند و چگونه برای تامین عدالت و حقوق حقه مردم خودشان استدلال کنند. خوب بود چنین حرف‌ها و نظریات به نفع تیم حنیف‌اتمر از زبان معاون اول وی ارائه می‌شد. در واقعیت‌امر قوم پشتون، ده‌ها محقق و خلیلی را در مقایسه با اشرف‌غنی خوب و برای خودشان مفید نمی دانند ولو پشتون جلال‌آباد، کنر، کندهار، نیمروز، ووو هم اگر باشد و این ما هزاره‌ها هستیم که هر کدامین زیر چتر هریک از بزرگان اقوام دیگر قرار داریم که میتوان اصطلاح (ازخودکش و بیگانه‌پرور) را مصداق گفتارها و کردارهای خویش بدانیم. فکر میکنم که هنوزهم در تحلیل و تجزیه سیاست و بازی‌های سیاسی افغانستان، هنوز هر دو عالی‌جناب دال بر این‌که زبان پشتو و انگلیسی نمی دانند در حالی‌که سیاسیون قدرت با استفاده از همین‌دو زبان سیاست می‌کنند و فهم آن متعلق به دیگران است که چگونه بدانند و تصمیم بگیرند، در صحنه‌های مهم و بحرانی عاجز می‌آیند و این‌مهم باعث شده است ما هزاره‌ها نه تنها‌ که صاحب حق خویش نشده‌ایم، در حاشیه قرار گرفته‌ایم. درست در حالی‌که برادران تاجیک ما در هر دوره معاون اول تشریف دارند ولی خاموش می‌نشینند مگر تا زمانی‌که بدانند با خطر به حاشیه رفتن و یا هم حذف قرار دارند. امیدوارم جناب محقق به این نکته توجه نموده و با سرنوشت هزاره بازی نکند. منظور ما از بازی با سرنوشت اینست که اگر هزاره در مسیر کابل – قندهار و شاهراه‌های دیگر کشور توسط طالب پشتون کشته می‌شود و نه اشرف‌غنی، نه حنیف‌اتمر و نه هم حامدکرزی کاری از دستشان ساخته نیست و فقط خانواده شهدا اند که در سوگ اولادشان میمانند، متاثر از ایراد دیدگاهی است که ما در وقت انتخابات و مبارزه برای کسب و سهم در قدرت کرده‌ایم. بناءً، تشخیص درست از بازی‌های انتخاباتی و استدلال میتنی بر منطق سیاستِ افغانستان مهمترین نکاتی است که بایست در نظر داشت.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *