GMIC

چخانسوری: احتمال تغییر هیأت گفت‌وگوکننده‌ی صلح وجود دارد

اطلاعات روز: ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که در صورت ضرورت در هیأت گفت‌وگوکننده‌ی صلح حکومت این کشور تغییرات خواهد آمد و این هیأت بیشتر از این بزرگ‌تر خواهد شد.

هارون چخانسوری، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری امروز (دوشنبه، 29 دلو) در یک نشست خبری در کابل گفت: «هیأت گفت‌وگوکننده قابل تغییر است. اگر ضرورت شود یا لازم باشد که در هیأت گفت‌وگوکننده‌ی افغانستان تغییرات بیاید، تغییرات می‌آید، مشکل نیست، در آن‌جا موانع وجود ندارد.»

آقای چخانسوری اما گفت که این هیأت به شرطی تغییر خواهد کرد که در مراحل مختلف پروسه‌ی صلح مشخص شود که هیأت گفت‌وگوکننده با چه میکانیزم و با کدام ترکیب موثریت بیشتر خواهد داشت.

او در ادامه گفت که روی تیم، ترکیب تیم و چگونگی تیم مذاکره‌کننده کار و مشوره‌ها جریان دارد و هر زمانی‌که به نتیجه برسد با مردم افغانستان شریک خواهد شد.

هارون چخانسوری در مورد نشست رهبران سیاسی با نمایندگان طالبان که قرار است در آینده‌ی نزدیک در قطر برگزار شود، نیز گفت که اگر طالبان ضمانت کند که در این نشست به‌گونه‌ی مستقیم با نمایندگان حکومت افغانستان مذاکره می‌کنند،‌ افغانستان در این نشست اشتراک خواهد کرد، در غیر آن افغانستان در نشست قطر شرکت نمی‌کند.

از سویی هم سخن‌گوی ریاست‌جمهوری با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که شایعات در مورد نبود بودجه‌ی کافی برای برگزاری این انتخابات وجود دارد اما واقعیت این است که هم بودجه‌ی کافی و هم آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد.

آقای چخانسوری افزود: «در روزهای گذشته شایعات بود که گفته می‌شد برای برگزاری انتخابات بودجه نیست، برای برگزاری انتخابات بودجه تکمیل موجود است، حکومت افغانستان تمام آمادگی‌ها را دارد. وزارت مالیه، تیم تخنیکی و تیم امنیتی افغانستان آمادگی دارد و هیچ‌گونه مشکلی نیست و انتخابات در وقت تعیین شد‌ه‌ی آن برگزار خواهد شد.»

این در حالی است پیشتر شماری از رسانه‌ها به نقل از کمیشنران پیشین کمیسیون مستقل انتخابات گزارش کرده بود که برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بودجه وجود ندارد.

قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ 29 سرطان سال آینده‌ی خورشیدی برگزار شود. برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری 18 نفر به شمول محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله خودشان را نامزد کرده‌اند.