ARG

نخستین محموله‌ی صادراتی افغانستان از طریق بندر چابهار به هند فرستاده شد

اطلاعات روز: نخستین محموله‌ی صادراتی افغانستان امروز (یک‌شنبه، 5 حوت) از شهر زرنج،‌ مرکز ولایت نیمروز به مقصد هند حرکت کرد.

این محموله صادراتی با وزن مجموعی 570 تُن (370 تُن سنگ تالک ولایت ننگرهار و 200 تُن ماش) توسط 23 عراده موتر باربری به هند منتقل می‌شود.

نرگس نهان، سرپرست وزارت معادن و پترولیم در صفحه‌ی رسمی فیسبوک خود نوشته است: «اولین محموله‌ی صادراتی افغانستان که شامل 370 تُن سنگ تالک ولایت ننگرهار نیز می‌باشد،‌ از طریق بندر چابهار…از طریق بندر چابهار به بنادر نیوا، شیوا و مندرای هند صادر می‌گردد.»

او همچنان گفته است که سنگ تالک افغانستان پیش از این به کشورهای آسیایی، اروپایی و امریکایی صادر می‌شد و این اولین بار است که از طریق بندر چابهار به هند صادر می‌شود.

این محموله‌ی صادراتی امروز از شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز حرکت کرده و از مسیر پل ابریشم به سوی چابهار و از آن‌جا به سوی هند می‌رود.

در مراسم رسمی که به همین مناسبت امروز در شهر زرنج ولایت نیمروز برگزار شده بود، رییس‌جمهور اشرف غنی و سفیران کشورهای هند، ایران و ترکیه نیز حضور داشتند.

رییس‌جمهور غنی در این مراسم گفت که افغانستان در حال تغییر از یک کشور وارداتی به یک کشور صادراتی است و تا یک سال دیگر ارزش صادرات این کشور به دو میلیارد دالر خواهد رسید.

او همچنان در دیدار با اعضای شورای ولایتی نیمروز گفته است که برای تأمین امنیت مسیر چابهار در خاک افغانستان یک قطعه‌ی خاص امنیت ملی تشکیل و توظیف می‌شود.

نخستین محموله‌ی صادراتی افغانستان در حالی از مسیر بندر چابهار به هند فرستاده شده است که کالاهای افغانستان پیش از این از مسیر پاکستان به هند صادر می‌شد که در برخی موارد به دلیل تنش‌های سیاسی میان هند و پاکستان به اموال تاجران افغانستان از مسیر پاکستان اجازه‌ی عبور داده نمی‌شد.

در همین حال خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت افغانستان گفت که پاکستان از تاجران افغانستان سالانه حدود ۹۰۰ میلیون دالر به بهانه‌های مختلف می‌گیرد.

به گفته‌ی او افغانستان سالانه به ارزش حدود 800 تا 900 میلیون دالر از هند واردات دارد که این اموال پیش از این از مسیر بندرعباس وارد افغانستان می‌شد.

آقای الکوزی افزود که مسیر بندرعباس در مقایسه به بندر چابهار برای تاجران افغانستان 800 تا 500 دالر هزینه‌ی بیشتر داشت.

این در حالی است که افغانستان، هند و ایران موفقت‌نامه‌ی سه‌جانبه چابهار را در سال 1396 امضا کردند که بر اساس آن افغانستان و هند می‌توانند مبادلات تجاری‌شان را از طریق بندر چابهار ایران انجام دهند.

یما یاری، وزیر فواید عامه‌ی کشور نیز در این مراسم گفت که ۱۵۰ شرکت افغانی تاکنون ۵۰ میلیون دالر در چابهار سرمایه گذاری کرده و 13 کارخانه‌ی تولیدی و سه ذخیره‌ی بزرگ ساخته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *