2vpo

دانش: کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی به قانون، شفافیت و دموکراسی متعهد باشند

اطلاعات روز: محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری گفته است که کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی باید از آرای مردم صیانت کرده و به قانون، شفافیت و دموکراسی متعهد باشند.

آقای دانش امروز (شنبه، 11 حوت) در محفل معرفی محمد نعیم حقمل به‌حیث رییس جدید اداره‌ی عالی بررسی گفته است که کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی باید به اعتماد حکومت، احزاب سیاسی، جامعه مدنی و نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری احترام قایل شده و به «صیانت از دموکراسی، رأی مردم، تطبیق قانون و تأمین شفافیت در انتخابات بعدی متعهد و پاسخ‌گو باشند».

او همچنان گفته است که حکومت وظیفه و مسئولیت‌اش را که ایجاد فضای اعتماد در میان همه جوانب دخیل در انتخابات بود،‌ انجام داده است.

معاون دوم ریاست‌جمهوری افزوده است: «رأی‌گیری اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی در کمال شفافیت و اعتماد و تفاهم انجام شد و این نشانه‌ی روشنی از روحیه‌ی تفاهم و رعایت دموکراسی و پای‌بندی به تعهدات از جانب رهبری حکومت و در حقیقت، یک آزمون بزرگی بود که خوشبختانه از آن موفق بیرون شدیم.»

این در حالی است که 17 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه (10 حوت) به کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی در ارگ ریاست‌جمهوری رأی دادند.

احزاب سیاسی و نهادهای مدنی مرتبط به انتخابات بیش از 80 نفر را برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی معرفی کرده بودند که از این میان سید عصمت‌الله مل، مولانا محمد عبدالله، محمد قاسم الیاسی، اورنگ زیب، مسافر قوقندی، حوا علم نورستانی، حبیب‌الرحمان ننگ، محمد یونس طغرا، چمن شاه اعتمادی، محمد ذاکر ذکی، محمد حنیف دانشیار، گیتی، زهره بیان شینواری و سید قطب‌الدین رویدار بیشترین آرا را از سوی 17 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، به دست آوردند.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که رییس‌جمهور غنی به زودی از میان این افراد هفت تن را به‌حیث کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات، پنج نفر را به‌حیث کمیشنران کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی و دو نفر دیگر را به‌حیث رییسان دبیرخانه‌ی هر دو کمیسیون انتخاب می‌کند.

با این حال قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ 29 سرطان سال آینده برگزار شود. برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری 18 نفر به شمول رییس‌جهمور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور خودشان را نامزد کرده‌اند.