Social media

نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری به نامزدان عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی رأی دادند

اطلاعات روز: نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری امروز‌ (جمعه، 10 حوت) کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی را انتخاب کردند.

احزاب سیاسی و نهادهای مدنی مرتبط به انتخابات بیش از 80 نفر را برای عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی معرفی کرده بودند.

از این میان سید عصمت‌الله مل، مولانا محمد عبدالله، محمد قاسم الیاسی، اورنگ زیب، مسافر قوقندی، حوا علم نورستانی، حبیب‌الرحمان ننگ، محمد یونس طغرا، چمن شاه اعتمادی، محمد ذاکر ذکی، محمد حنیف دانشیار، گیتی، زهره بیان شینواری و سید قطب‌الدین رویدار از جمله کسانی اند که بیشترین آرا را از سوی 17 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، به دست آورده‌اند.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری می‌گوید که رییس‌جمهور غنی به زودی از میان این افراد هفت تن را به‌حیث کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات، پنج نفر را به‌حیث کمیشنران کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی و دو نفر دیگر را به‌حیث رییسان دبیرخانه‌ی هر دو کمیسیون انتخاب می‌کند.

آقای مرتضوی در مورد کسانی که آرای مشابه به دست آورده‌اند نیز گفت که رییس‌جمهور با در نظرداشت جندر، قومیت و تجربه کاری در مورد آن‌ها تصمیم می‌گیرد.

پیش از این قرار بود که روند گزینش اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی به روز چهارشنبه (8 حوت) برگزار شود اما ریاست‌جمهوری اعلام کرده بود که این روند به دلیل مسافرت برخی از نامزدان و تقاضای شماری دیگر از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری برای فرصت بیشتر، به روز جمعه (10 حوت) برگزار می‌شود.

کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی در حالی انتخاب شدند که ارگ ریاست‌جمهوری کشور به تاریخ 23 دلو در فرمانی اعلام کرد که بر اساس قانون جدید انتخابات، ۱۲ عضو کمیسیون‌های انتخاباتی به شمول رییسان آن‌ها، برکنار شده‌اند. به دنبال آن دادستانی کل این افراد را به دلیل سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفوی، ممنوع‌الخروج اعلام کرد.

دو روز پس از آن عبدالبدیع صیاد، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات و عبدالعزیز آریایی، رییس پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی در یک نشست مشترک خبری، صدور این فرمان از سوی ریاست‌جمهوری کشور را کودتای «نافرجام» و «ننگین» خواندند.

آنان ریاست‌جمهوری را به «دست‌برد دلخواهانه» در نتایج انتخابات پارلمانی ولایت‌هایی که تا کنون اعلام نشده است، متهم کرده، گفتند که افراد «دلخواه» حکومت در ۱۸ ولایتی که نتایج نهایی آن اعلام شده است، به مجلس نمایندگان راه نیافته‌اند.

با این حال قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری به تاریخ 29 سرطان سال آینده برگزار شود. برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری 18 نفر به شمول رییس‌جهمور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور خودشان را نامزد کرده‌اند.