اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی سوگند یاد کردند

اطلاعات روز: اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی امروز (دوشنبه، 13 حوت) در حضور رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور در ارگ ریاست‌جمهوری سوگند یاد کردند.

این کمیشنران سوگند خوردند که تمام وظایف محوله را با کمال صداقت، ایمان‌داری و بی‌طرفی کامل مطابق به احکام قانون اساسی، قانون انتخابات و دیگر قانون‌های نافذ کشور انجام می‌دهند.

در همین حال رییس‌جمهور اشرف غنی در مراسم تحلیف اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی خطاب به آنان گفت که در دو روز آینده رییسان‌شان را انتخاب کرده و افزون بر آن در مورد نتایج باقی مانده‌ی انتخابات پارلمانی نیز تصمیم بگیرند.

آقای غنی همچنان گفت که اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی باید در مورد برگزاری به موقع انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات شورای ولایتی، انتخابات پارلمانی ولایت غزنی و انتخابات شورای ولسوالی‌ها آمادگی بگیرند.

او به اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی هشدار داد که به هر نوع ارتباط با احزاب سیاسی پایان بدهند. به گفته‌ی او هر نوع ارتباط اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی با احزاب سیاسی تخلف حساب می‌شود.

رییس‌جمهور غنی گفت: «بر اساس تعدیل جدید قانون انتخابات تمام جرایم انتخاباتی در قانون جزای افغانستان و قوانین نافذه پیش‌بینی شده و تمام تخطی‌ها از سوی ارگان‌های عدلی و قضایی تعقیب شده و به مرتکبین جزا داده می‌شود.»

آقای غنی در بخشی از سخنانش گفت که اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی باید روی یک اصول واضح برای ایجاد اعتماد مجدد و کامل مردم سر یک پروسه‌ی شفاف کار کنند. او گفت: «اعتماد ملت باید سر کمیسیون‌های انتخاباتی مطلق باشد، هر نوع خدشه در اعتماد قابل قبول نیست.»

از سویی هم عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور نیز روی اعلان نتایج باقی‌مانده‌ی انتخابات پارلمانی تأکید کرد. آقای عبدالله همچنان گفت: «تأکید روی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به معنای نادیده گرفتن پروسه‌ی صلح نیست.»

این در حالی است که رییس‌جمهور غنی روز یک‌شنبه (12 حوت) از میان 16 نفری که از سوی 17 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیشترین آرا را به‌دست آورده بودند، 14 نفرشان را به‌حیث اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی تعیین کرد.

بر اساس فرمان آقای غنی سید عصمت‌الله مل، مولانا محمد عبدالله، اورنگ زیب و محمد حنیف دانشیار هر کدام برای مدت پنج سال و مسافر قوقندی، حوا علم نورستانی و رحیمه ظریفی، هر یک برای مدت سه سال به‌حیث اعضای کمیسیون مستقل انتخابات تعیین شده‌اند.

همین طور در فرمان دیگر ریاست‌جمهوری کشور در مورد تعیین اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی آمده است که محمدقاسم الیاسی، زهره بیان شینواری و مولوی دین‌محمد عظیمی، هر کدام برای مدت پنج سال و محمد یونس طغرا و سید قطب الدین رویدار، هر یک برای مدت سه سال به‌حیث اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی تعیین شده‌اند.

همچنان حبیب‌الرحمن ننگ به‌حیث رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات و چمن‌شاه اعتمادی به‌حیث رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون شکایات انتخاباتی انتخاب شده‌اند.

دیدگاه‌های شما
  1. به امید صلح و تطبیق قانون در کشور!
    اینکه کمیشنران جدید کمیسیون های انتخاباتی امروز مراسم تحلیف شان را بجا آوردند و سوگند وفاداری یادنمودند که در آینده انتخابات مطابق قانون انجام شود و حق کسی ضایع نشود جای افتخار است.
    اما اینکه نمایندگان احزاب سیاسی از طریق احزاب معرفی شده اند و از این طریق به جلسه رای دهی معرفی شدند چگونه رابطه ای شان را با احزاب قطع نمایند؟ و این یک رقابت آزاد نیست که کسی وابستگی نداشته باشد و از طریق رقابت آزاد معرفی شود بلکه همانا از ابتدا از احزاب خواسته شده بود که اشخاص را جهت رای گیری به معرفی گیرند.
    پس ارتباط آنها با احزاب ناگسستنی خواهد بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *