خلیل‌زاد: در هرگونه توافق‌نامه‌ی صلح حقوق زنان باید حفظ شود

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد،‌ نماینده‌ی ویژه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفته است که در هرگونه توافق‌نامه‌ی صلح، حقوق زنان باید حفظ شود.

آقای خلیل‌زاد در یک پیام توییتری گفته است که هر گونه موفقیت آینده‌ی افغانستان وابسته به مشارکت زنان است و زنان باید بخش جدایی ناپذیر مذاکرات بین‌الافغانی باشند.

آقای خلیل‌زاد در حالی به مشارکت زنان در مذاکرات بین‌الافغانی تأکید کرده است که او خودش در جریان پنجمین دور مذاکرات با نمایندگان طالبان در قطر قرار دارد.

پنجمین دور مذاکرات خلیل‌زاد با نمایندگان طالبان در قطر به تاریخ ششم حوت آغاز شده بود و به تاریخ هشتم حوت برای دو روز به دلیل هماهنگی بیشتر دو طرف با مراکز تصمیم‌گیری سیاسی‌شان، متوقف شده بود. این گفت‌وگوها به تاریخ یازدهم حوت از سر گرفته شد.

از سویی هم گزارش شده است که پنجمین دور گفت‌وگوها میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان برای دومین بار متوقف شده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان روز جمعه (17 حوت) در توییتی اعلام کرد که مذاکرات قطر با یک روز وقفه، روز شنبه (امروز) از سر گرفته خواهد شد.

از سویی هم خلیل‌زاد در یک توییت دیگر با اشاره به حمله‌ی روز پنج‌شنبه بر مصلای عبدالعلی مزاری، گفته است: «حمله‌ی شاخه‌ی خراسان گروه داعش به غیرنظامیانی که برای یادبود یک رهبر افغان گردهم آمده بودند، یک‌بار دیگر نشان داد که یک توافق جامع صلح باید تضمین کند که تروریسم هیچ جایگاهی در آینده‌ی افغانستان ندارد.»

گفتنی است که مهاجهان حوالی ساعت دوازده چاشت روز پنج‌شنبه هنگامی که عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور سخنرانی می‌کرد، از مربوطات قلعه چِتگر واقع در مربوطات ناحیه‌ی هژده پولیس کابل حملات راکتی بر مصلای مزاری را آغاز کردند و در جریان سخنرانی محمدیونس قانونی، معاون پیشین رییس‌جمهور افغانستان حملات‌شان را شدت بخشیدند.

نصرت رحیمی، سرپرست دفتر سخن‌گوی وزارت داخله روز جمعه (17 حوت) به روزنامه‌ اطلاعات روز گفته بود که در این حمله 11 غیرنظامی کشته و 95 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *