با ابن خندون

سخیداد هاتف
یکی از مسئولان کشور اعلام کرد که مکالمات تیلفونی مقام‌های دولت افغانستان از این پس شنود نخواهند شد. این مسئول که ادعا می‌کرد تا حال هیچ‌یک از خبرنگاران افغان را لت و کوب نکرده، به خبرنگاران گفت:
«ما سر‌انجام بعد از سیزده سال به این نتیجه رسیدیم که شنود شدن گفت‌و‌گو‌های مقامات برای هیچ‌کسی فایده‌ای ندارد. به همین خاطر، تصمیم گرفتیم از تیخنالوجی جدیدی که برادرم‌شان به‌تاز‌گی وارد کشور کرده‌اند، استفاده کنیم و شنود مکالمات بزرگان را بیخی بند کنیم. دوستانی که نمی‌خواهند خدای نخواسته گفت‌و‌گوهای‌شان شنود شوند، می‌توانند سیم کارت‌های روشن و اتصالات‌شان را دور بیندازند و فریب این «آشنا بهترین ماشنا بهترین» را هم نخورند و بیایند و سیم کارت‌های شرکت برادرم‌شان را در تیلفون‌های خود نصب کنند».
وی در پاسخ به این سوال که چطور شد شما به این نتیجه رسیدید که مکالمات مقامات حکومتی نباید شنود شوند، گفت:
«این کار بیش‌تر برای برادران خارجی مشکل‌ساز بود. می‌دانید، یک بار یکی از وزیران ما به وزیر دیگری زنگ زده بود و گفته بود، برایت یک «مال» روان می‌کنم که واقعا مال است و ده میلیون دالر می‌ارزد. بعد این دوستان خارجی این را شنود کرده بودند و تمام نیروهای امنیتی و اطلاعاتی خود را بسیج کرده بودند که مال مذکور را گیر بیاورند. خیال کرده بودند مال، نام کدام مواد پواد است. متوجه نشده بودند که در افغانستان مال، آدم است. یا در موردی دیگر، یکی از مقامات بلند‌پایه عصبانی شده بود و در تیلفون به کسی گفته بود، من این دفعه زن وزیر دفاع استرالیا را گیر بیاورم، حقش را در کف دستش می‌گذارم. سازمان‌های اطلاعاتی استرالیا این را شنیده بودند و به خانم مذکور اطلاع داده بودند. بی‌چاره دو هزار دالر مصرف کرده بود، تکت گرفته و آمده بود به کابل تا حق خود را بگیرد. این‌ها که ساده‌اند. رییس جمهور ما هر روز در تیلفون می‌گفت که ما باید خارجی‌ها را به خاطر لطفی که در حق ما کرده‌اند، پرستش کنیم. این پدر‌سگ خارجی‌ها این چیز‌ها را گوش می‌دادند. بعد که رییس جمهور سر منبر هر قدر به اجنبی فحش می‌داد، بی‌ناموس‌ها می‌خندیدند».
مسئول مذکور خطاب به مردم افغانستان اضافه کرد: «من و برادرم‌شان تصمیم داریم که در آینده یک پکیج عرضه کنیم که هم انترنت داشته باشد و هم ارزان باشد. فعلا برادرم گرفتار یک دعوای خانواد‌گی با پدر پروین، بچه‌ی کاکایم است. می‌دانید که پدر پروین یک عادت بد دارد که هر شب با عیال خود جنگ می‌کند و سر‌و‌صدای‌شان در حویلی ما هم می‌آید. به محضی که فرصت پیدا شود، ما حتما پکیج خود را عرضه می‌کنیم. در این پکیج ضمن این‌که زنگ‌های شما دقیقه‌ی دو افغانی می‌شوند، عکس‌های رایگان شاهرخ خان هم هستند».