MCIT

توزیع ده هزار پاسپورت در روز؛ سیستم آنلاین پاسپورت افتتاح شد

«سیستم آنلاین پاسپورت» امروز (سه‌شنبه، 21 حوت) با حضور محمدمسعود اندرابی، سرپرست و نامزد‌وزیر وزارت داخله و شهزاد‌گل آریوبی، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در دفتر مرکزی ریاست پاسپورت در کابل افتتاح شد.

«سیستم آنلاین پاسپورت» از سوی اداره‌ی «آسان خدمت» وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در همکاری با ریاست پاسپورت وزارت امور داخله ایجاد شده است.

سید عمر صبوری، رییس عمومی پاسپورت وزارت داخله در مراسم افتتاح «سیستم آنلاین پاسپورت» گفت که در این سیستم، فورم درخواست پاسپورت نیز آنلاین شده است.

آقای صبوری افزود که از طریق این سیستم جلوی استفاده از پاسپورت‌های مفقود شده، حریق شده و پاسپورت‌های دومی و سومی افراد در مرزها و میدان‌های هوایی کشور گرفته می‌شود.

به گفته‌ی او با آنلاین شدن سیستم پاسپورت، این ریاست می‌تواند روزانه در حدود ده هزار پاسپورت صادر کند. در حال حاضر ریاست پاسپورت افغانستان روزانه در حدود دو هزار پاسپورت صادر می‌کند.

رییس عمومی پاسپورت وزارت داخله گفت که درخواست آنلاین پاسپورت در مرحله‌ی اول از شهر کابل آغاز می‌شود و قرار است که تا سه ماه دیگر تمام ولایت‌های کشور تحت پوشش قرار داده شود.

آقای صبوری گفت که مرکز معلومات جدید این ریاست، قدرت ذخیره‌ی 150 میلیون نفر را خواهد داشت

آقای صبوری گفت که مرکز معلومات جدید این ریاست، قدرت ذخیره‌ی ۱۵۰ میلیون نفر را خواهد داشت و ۶ هزار کاربر از سراسر افغانستان می‌توانند به طور همزمان از آن استفاده کنند.

او در بخشی از سخنانش همچنان گفت که از سال 1391 به این طرف 3.5 میلیون پاسپورت کمپیوتری صادر شده که از این طریق 23 میلیارد و هفت میلیون افغانی به خزانه‌ی دولت واریز شده است.

«سیستم آنلاین پاسپورت از هر نوع حملات سایبری مصئون است»

در همین حال شهزاد‌گل آریوبی، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در مراسم افتتاح «سیستم آنلاین پاسپورت» گفت که این سیستم از سوی متخصصان افغانستان ایجاد شده و استفاده از آن می‌تواند در به میان آوردن شفافیت، جلوگیری از فساد اداری، آوردن اصلاحات و حکومت‌داری خوب برای مردم کمک کند.

آقای آریوبی همچنان گفت که وزارت مخابرات در تلاش است تا سیستم واحد و سراسری را برای ریاست پاسپورت ایجاد کند.

او افزود که «سیستم آنلاین پاسپورت» از یک سال به این طرف عملا فعال است و امروز به گونه‌ی رسمی افتتاح شده است. به گفته‌ی او این نخستین گامی است که برداشته شده و تلاش می‌شود که تمام ولایات کشور، کنسول‌گری‌ها و سفارت‌خانه‌های خارجی در افغانستان نیز به آن وصل شود.

وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افزود که «سیستم آنلاین پاسپورت» با تذکره‌ی الکترونیکی، سرحدها و میدان‌های هوایی کشور نیز وصل است و هر آن کسی که بنا به هر دلایلی اجازه‌ی سفر به خارج از کشور را نداشته باشد، توسط این سیستم شناسایی شده و از سفرشان به خارج از کشور جلوگیری می‌شود.

آقای آریوبی علاوه کرد که «سیستم آنلاین پاسپورت» قابلیت آن را دارد تا در یک زمان از تمام ولایات و مرکز گزارش گرفته و در عین زمان نشان می‌دهد که «چقدر پاسپورت توزیع شده، چقدر باقی مانده و چقدر در حال طی مراحل است».

آریوبی علاوه کرد که «سیستم آنلاین پاسپورت» قابلیت آن را دارد تا در یک زمان از تمام ولایات و مرکز گزارش بگیرد.

وزیر مخابرات در بخشی از سخنانش همچنان گفت که «سیستم آنلاین پاسپورت» از هر نوع حملات سایبری مصئون است و تمام مسایل امنیتی آن در نظر گرفته شده است.

آقای آریوبی خاطرنشان کرد که پروسه‌ی طی مراحل پاسپورت نیز ساده شده و بین دو تا سه روز وقت را در بر می‌گیرد. این در‌ حالی است که پیش از این متقاضیان پاسپورت دست‌کم ده روز را برای گرفتن پاسپورت صرف می‌کردند.

او گفت که در آینده‌ی نزدیک تمام اسناد از جمله جواز رانندگی و جواز تردد موترها نیز الکترونیکی می‌شود که بر اساس آن برای هر فرد یک شماره‌ی ملی داده می‌شود تا با این شماره تمام مشخصات آن قابل دریافت باشد.

از سویی هم محمدمسعود اندرابی، سرپرست و نامزد وزیر وزارت داخله در این مراسم گفت که این وزارت تلاش می‌کند تا از طریق استفاده از تکنالوژی در راستای بهبود عرضه‌ی خدمات برای مردم و شهروندان کشور در مرکز و ولایات کار کند.

آقای اندرابی همچنان گفت که وزارت داخله برای انجام خدمات خود نیاز به ساختاری دارد که بتواند این خدمات را انجام بدهد. به گفته‌ی او این ساختار دوبعدی می‌تواند شامل ساختار «فزیکی» و ساختار «شبکه‌ای برقی» باشد که وزارت داخله هر دو ساختار را در اختیار دارد.

او در عین حال گفت که وزارت داخله برای استفاده و نگهداری از این ساختار نیروی کافی و همچنان امکانات کافی در اختیار دارد.

سرپرست وزارت داخله افزود: «حالا از ظرفیت کمتر از یک هزار پاسپورت در روز تا ظرفیت حتی ده هزار پاسپورت در روز و از لحاظ زمانی… کل شان نشان می‌دهد که ما به تمام پروسه‌های خود نگاه کرده‌ایم و پروسه‌های بدیل را معرفی کرده‌ایم و تکنالوژی را به یک جایی رسانده‌ایم.»

اندرابی تأکید کرد که استفاده از تکنالوژی باعث سرعت، جلوگیری از فساد و رسیدگی به مشکلات مردم خواهد شد.

آقای اندرابی تأکید کرد که استفاده از تکنالوژی باعث سرعت، جلوگیری از فساد و رسیدگی به مشکلات مردم خواهد شد.

این همه در حالی است که پاسپورت افغانستان در سال گذشته‌ی میلادی از میان نزدیک به 200 کشور جهان در جایگاه آخر قرار گرفته بود. رده بندی پاسپورت‌های جهان در سال 2018 میلادی نشان می‌دهد که امارات متحده‌ی عرب با بیشترین امتیاز در جایگاه اول و افغانستان با کم‌ترین امتیاز در جایگاه آخر این رده‌بندی قرار دارد.

افزون بر افغانستان؛ عراق، پاکستان، سوریه، سومالیا، یمن و ایران از کشورهای است که ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان را دارند.