وزارت خارجه‌ی افغانستان
MFA

وزارت خارجه از پیشرفت مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان استقبال کرد

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی کشور امروز (چهارشنبه، ۲۲ حوت) اعلام کرده است که حکومت افغانستان از پیشرفت مذاکرات صلح میان هیأت امریکایی و گروه طالبان در قطر، استقبال می‌کند.

صبغت‌الله احمدی، سخن‌گوی این وزارت در توییتی گفته است: «ما امیدواریم که دو طرف روی یک آتش‌بس جامع به توافق برسند و به دنبال آن مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان آغاز شود.»

این در حالی است که پنجمین دور این مذاکرات میان نمایندگان امریکا به ریاست زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و گروه طالبان در قطر پس از دو هفته شام دیروز (سه‌شنبه، ۲۱ حوت) به پایان رسید.

آقای خلیل‌زاد پس از پایان این نشست اعلام کرده بود که همه‌ی طرف‌ها در این نشست بر پایان جنگ در افغانستان تأکید کرده‌اند، اما هیچ توافق نهایی در این نشست صورت نگرفته است.

آقای خلیل‌زاد در صفحه‌ی تویترش نگاشته بود که در نشست قبلی روی چهار مسأله‌ی اساسی با طالبان بحث شده بوده، اما در مذاکرات اخیر روی پیش‌نویس دو مورد اول آن، مبارزه با تروریسم و خروج نیروهای خارجی از افغانستان توافق شده است.

او گفته بود که وقتی پیش‌نویس دو مورد اول نهایی شود، طالبان و سایر افغان‌ها به‌شمول حکومت افغانستان مذاکرات بین‌الافغانی را در مورد توافق سیاسی و آتش‌بس فراگیر شروع خواهند کرد.

آقای خلیل‌زاد در این توتیت‌هایش گفته بود: «گام بعدی من بحث در واشنگتن و مشوره با سایر شرکا است. ما دوباره همدیگر را ملاقات می‌کنیم و تا کنون توافقی نهایی نیست مگر این‌که روی همه چیز توافق شود.»

از سوی هم گروه با طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که در مذاکراتی که از ۲۵ ماه فبروری آغاز و در ۱۲ ماه مارچ به پایان رسیده، نماینده‌ی امریکا و هیأت طالبان روی دو موضوع مهم به‌صورت مفصل بحث کرده‌ بودند.

بر اساس این اعلامیه، خروج نیروهای خارجی از افغانستان و «استعمال‌نشدن خاک افغانستان به ضرر کسی» دو موضوع اساسی بوده است که دو طرف در ۱۵ روز گذشته روی آن بحث کرده بودند.

طالبان گفته‌ بودند که در پنجمین دور نشست آقای خلیل‌زاد و هیأت طالبان در مورد برقراری آتش‌بس و مذاکره با حکومت افغانستان بحث نکرده‌اند.

پنجمین نشست نمایندگان امریکا و طالبان درحالی به پایان رسیده است که حکومت افغانستان تاکنون در این گفت‌وگوها شرکت ندارد. طالبان تاکنون حاضر به مذاکره با حکومت افغانستان نشده‌اند.