عمران خان: راه حل احتمالی برای رفع مانع صلح در افغانستان ایجاد حکومت موقت است

اطلاعات روز: عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان گفته است که حکومت افغانستان یک مانع در روند صلح کشور است و راه حل احتمالی رفع این مانع، ایجاد حکومت موقت در افغانستان می‌باشد.

نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته (دوشنبه، 5 حمل) در یک نشست خبری در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان گفته است: «این‌که ایجاد حکومت موقت و برگزاری یک انتخابات آزاد در افغانستان چقدر زمان را در بر خواهد گرفت، من نمی‌توانم چیزی بگویم.»

به نقل از روزنامه‌ی پاکستانی «اکسپرس تریبون»، او گفته است که دولت افغانستان بارها در تلاش به بن‌بست‌کشاندن روند صلح این کشور با طالبان بوده است. او همچنان گفته است که یک دیدار برنامه‌ریزی‌شده‌اش با رهبران طالبان را به دلیل اعتراض‌های دولت افغانستان لغو کرده است.

از سویی، آقای خان در این نشست با اشاره به نقش پاکستان در روند صلح کشور گفته است که آمریکا از نقش پاکستان برای آوردن صلح در افغانستان استقبال کرده و فکر می‌کند که پاکستان تنها کشوری است که می‌تواند طالبان را به میز مذاکره بکشاند.

نخست‌وزیر پاکستان در حالی از ایجاد حکومت موقت در افغانستان یاد می‌کند که او حدود ده روز پیش (۲۴ حوت ۱۳۹۷ خورشیدی) نیز در میان مردم قبایلی باجور در نزدیکی مرز با افغانستان گفته بود که به‌زودی صلح در افغانستان برقرار خواهد شد و در آینده‌ی نزدیک حکومت جدید در این کشور روی کار می‌آید که از تمام مردم افغانستان نمایندگی خواهد کرد.

وزارت خارجه‌ی کشور یک روز پس از آن نماینده‌ی سفارت پاکستان در کابل را به دلیل این اظهارات عمران خان احضار کرده، از او در مورد این گفته‌ها وضاحت خواسته بود.

در اعلامیه‌ای که وزارت خارجه پس از این احضار به نشر رسانده بود، آمده است: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان اعتراض شدیدش به دولت پاکستان را ابراز نموده، این اظهارات را مداخله‌ی صریح در امور داخلی خودش می‌داند.»

این در حالی است که محمدحنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و یکی از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز روز گذشته (دوشنبه، ۵ حمل) در همایشی در ولایت بلخ گفته بود که پس از اول ماه جوزای سال جاری موعد کار حکومت وحدت ملی به پایان می‌رسد.

به گفته‌ی او، بعد از این تاریخ ادامه‌ی کار حکومت وحدت ملی هیچ نوع مشروعیتی ندارد و باید حکومت موقت بر اساس احکام قانون اساسی تشکیل شود.

در همین حال، شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور امروز (سه‌شنبه، ۶ حمل) در واکنش به گفته‌های آقای اتمر و عمران خان، صحبت‌های آقای اتمر را «رقص به ساز کشورهای همسایه» خوانده، گفته است: «رقص دولت موقت با ساز همسایه!!»