تیم صلح و اعتدال: لویه‌جرگه مشورتی صلح یک جرگه‌ی سفارشی است

اطلاعات روز: تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمدحنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی امروز (یک‌شنبه، ۱۸ حمل) اعلام کرد که لویه‌جرگه‌ مشورتی صلح به علت شرکت‌نکردن جریان‌های سیاسی ملی و مطرح در آن، یک جرگه‌ی سفارشی است.

در اعلامیه‌ای که از سوی دفتر مطبوعاتی آقای اتمر به نشر رسیده، آمده است: «در جرگه‌ی مشورتی‌ای که اخیرا از سوی حکومت وحدت ملی اعلام شده، هیچ‌گونه مشورتی با جریان‌های مطرح سیاسی، ملی و مردمی در رابطه به برگزاری چنین جرگه در شرایط کنونی صورت نگرفته است.»

به نقل از اعلامیه، هدف از برگزاری این جرگه برای جریان‌های سیاسی واضح نمی‌باشد و آجندای آن نیز تا کنون مشخص نیست.

در اعلامیه‌ی این تیم انتخاباتی همچنان گفته شده است که کمیسیون برگزاری این جرگه نیز همه‌شمول و ملی نبوده و اشتراک‌کنندگان در آن به شکل گزینشی از سوی حکومت انتخاب می‌شوند.

تیم انتخاباتی صلح و اعتدال با اظهار نگرانی در این مورد که برگزاری چنین جرگه‌ای در شرایطی که روند صلح به صورت بی‌سابقه‌ای پیشرفت کرده است «مبهم» می‌باشد.

در اعلامیه، برگزاری این لویه‌جرگه‌ مشورتی پیچیده‌سازی اوضاع کنونی خوانده شده و از حکوت نیز خواسته شده است که از ایجاد مانع خودداری کند و در تحقق صلح تلاش‌های جدی و صادقانه کند.

تیم صلح و اعتدال در حالی از سفارشی بودن لویه‌جرگه‌ مشورتی صلح یاد می‌کند که محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و نماینده‌ی خاص رییس‌جمهور در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح روز شنبه (17 حمل) گفت که تلاش می‌شود پیش از برگزاری لویه‌جرگه‌ی‌ مشورتی صلح یک اجماع سیاسی وسیع زیر چتر دولت با احزاب سیاسی به وجود بیاید.

آقای داوودزی افزود که با احزاب سیاسی نشست‌وبرخاست جریان دارد و تمام ملاحظات برحق احزاب سیاسی در روند کاری اعضای کمیسیون‌های برگزاری این جرگه‌ی مشورتی درنظر گرفته و به آن اهمیت داده می‌شود.

با این حال، این جرگه‌ی مشورتی قرار است با حضور دو هزار و ۵۰۰ نماینده از تمام ولایات کشور به تاریخ ۹ ثور برای چهار روز در کابل برگزار شود. هدف از برگزاری این لویه‌جرگه مشوره‌دهی در امور صلح به دولت گفته شده است.